Tvätteriet i ett nötskal

NUU är min arbetsvecka Äntligen slut!! Jag har inte haft ett liv värt att kallas liv de senaste fem dagarna. Eftersom jag fått frågor angående mitt jobb, kan jag lika gärna dra det lite snabbt.

Jag jobbar på ett tvätteri som tvättar kläder och lakan och sånt där ni vet, till sjukhus, vårdcentraler och hotell. Det är väl i korta drag vad som är tanken i alla fall. Det finns tre olika "områden" på tvätteriet (även kallat enbart tvätten): sorteringen, där all den smutsiga tvätten sorteras och sedan tvättas i stora tvättmaskiner (tvättmedlet tog för övrigt slut i veckan, hur fasen kan det gå till på ett ställe där huvuduppgiften är att Tvätta??), vikningen, på den rena sidan viks alla saker, alla kläder, lakan osv, några för hand, några i maskiner (där visserligen vi människor får mata in alla handdukar och skit) och så packningen, där allting ska packas ner i vagnar eller säckar snyggt och prydligt för att kunderna ska bli nöjda och glada. Jag själv är i packen, och det är vi som ser till att kunderna faktiskt får vad de har beställt, och det i tid också, och det är här svaret till nummer två kommer:


Eftersom kunderna MÅSTE få sitt gods (som allting de beställt kallas) till dagen efter, MÅSTE ju vi hinna packa ner allting i vagnarna. Hinner vi inte detta under den ordinarie tiden MÅSTE vi jobba över, vi har helt enkelt inget val. Den här veckan har varit hemsk. Eller, hemsk är ett för svagt ord. Förskräcklig och avskyvärd är mer korrekta. Mina arbetstider har sett ut som följer:

Måndag: 7.00-21.00
Tisdag: 7.00-20.30
Onsdag: 9.50-22.45
Torsdag: 11.00-20.00
Fredag: 7.00-16.10

Det här innebär alltså att jag varit på jobbet ca 58 timmar, och jobbat i 53,5. Istället för en normal 40-timmars vecka, måndag-fredag 7.00-16.00. Varför det har blivit så här beror på att godset saknats hela tiden. Vill en kund ha exempelvis 75 lakan har vi gett den kanske 30 istället. För att alla ska få några, men en hel del har vi varit tvungna att "nolla", alltså inte ge dem någonting. Vilket straffar sig dagen efter, eftersom de då vill ha ännu mer. Men vad kan man göra? Vi hade ju inte tillräckligt med saker.

Det här får räcka som förklaring, jag är så trött på stället, och allt som har med tvätt och kläder att göra att jag bara vill sluta tänka på det. Aldrig har helgen känts så efterlängtad. Efter den här tiden på jobbet är jag beredd på vad som helst i Spanien. INGET kan vara värre.

För övrigt börjar jag jobba klockan 10-11 någonting på måndag. Så kommer vara där till i alla fall 19 antagligen. Om jag ska få ihop mina 8 timmar alltså. Det enda som är bra med all den här övertiden och förskjutningen av arbetsdagen, som gör att hela dagen är förstörd (ni anar inte hur skönt det var att komma hem idag, och det fortfarande var ljust och man har tid till något annat än äta, duscha, sova), är att det kommer synas på lönechecken så småningom. Visserligen kommer jag inte få lönen förrän i augusti, men den kommer vara mycket trevlig, så mycket som jag jobbat.

OJ, jag hörde precis på radion att det är fredagen 13:e idag, men jag är inte speciellt orolig. Inget kan som sagt bli värre än den här arbetsveckan. Hoppas verkligen att de följande fyra veckorna blir bättre.

Om man nu ska hoppa över till mitt liv som au pair. (Som ju faktiskt bloggen har som rubrik, men under tiden som jag väntar på att uppfylla det, kan jag ju ge mina läsare (som inte känner mig) en bild av vem jag är med att berätta andra saker, så som mitt jobb.) Jag fick ju ett mail från en familj jag inte hade koll på alls vilka de var. Eller det var helt rörigt med andra ord. I alla fall, jag skickade iväg ett mail nu när jag kom hem, och frågade vem det var, så får se om jag får lite klarhet i det hela.

Jag ska även ägna lite (mycket) tid, till att boka biljett nu i helgen. Vill få bestämt när exakt jag åker, så man kan planera lite utefter det.

Till sist vill jag avsluta dagens (hyfsat långa) inlägg med att säga: Emily! Hoppas du får kul i Monaco, och att du hoppat runt på min dansmatta mycket. :) Och Sara! Kvalitetstid önskas! :)

Måste även tillägga en sak till, om det råkat passera någon obemärkt. Jag AVSKYR tvätten. Ingenting fungerar på stället, de flesta andra tjejerna i packen lata, kläderna är dåliga på alla möjliga sätt och vis, och ingenting av maskineriet fungerar som det ska. Jag avskyr det helt enkelt.


Kommentarer
Postat av: rosflickan

Herregud, ditt jobb låter för jäkligt.. jag hoppas att du åtminstone får bra betalt!
Det där med tvättmedlet fattade jag inte heller. Borde inte ni ha obegränsat med tvättmedel, typ?

2007-07-14 @ 05:12:06
URL: http://tusenrosor.blogg.se
Postat av: Sara

Låter kul med att tvättmedlet tog slut!! :P

2007-07-14 @ 08:34:03
Postat av: Emily

Tack!! :D Det ska jag! Åker om en timma.

2007-07-14 @ 09:38:59
URL: http://emsypemsy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0