Brinnande buss!!

När jag väntade på bussen hem fick jag se något hemskt. En annan buss körde förbi vår hållplats (inte fort eftersom det var mycket bilar och trafikljus och så), och så fick vi se att det kom eldflammor undertill bakdelen på bussen. Eld! Folk skrek till chauffören att han måste stanna, och jag trodde det var bensin som läckte eller något, men jag tror att det snarare var motorn. Han stannade i alla fall, och som tur var fanns inga människor ombord på bussen, och chauffören försökte släcka elden med sin pulversläckare (tror jag att det var), men det funkade bara en liten stund.

Det kom en massa andra bilar och bussar, och den första bussen kördes av en kvinna som var klyftig nog att stanna och hjälpa till med hennes släckare också. Men det hjälpte bara att hålla nere det lite grann. Det kom en massa rök, svart och vit blandat med varandra. Den svarta röken var verkligen läskig, och det brann ganska mycket i rumpan på bussen. Folk filmade med sina mobilkameror och även jag tog en liten snutt film på behörigt avstånd. Men mitt telefonminne var nästan fullt, så blev bara en kortis. Ska se om jag kan fixa upp den här, om det går. Dock tog det ett bra tag innan jag filmade, det kändes så fel att göra det. Bisarrt att filma något hemskt, och hade det varit människor i fara hade jag antagligen inte gjort det alls.

Efter ett tag hördes sirener, och jag trodde det var brandkåren, men det var bara poliser. Den kvicktänkta busschaffören som hämtat sin egen brandsläckare stoppade andra bussar och tog deras också under tiden. Och till sist kom det en brandbil. Men då brann det ordentligt och röken flydde gatan och luften i närheten. Min egen buss var försenad, och blev ännu mer försenad tack vare detta. Och jag kan ju tillägga att det var inte jättekul att sätta sig på bussen efter att ha sett en annan halvt brinna sönder. Men jag kom hem någorlunda säkert i alla fall (bussturerna är aldrig säkra så som de kör här, vilket förresten påminner mig om att jag planerat ett inlägg om spansk bilkörning snart). Jag hoppas att de fick allting under kontroll och att den inte exploderade eller något. Hemskt var det i alla fall. Tur att de hade brandsläckare ombord, det borde alla egentligen ha.


Kommentarer
Postat av: Emily

Fy tusan1 Aldrig att jag sätter mig på en spansk buss! Det får bli cykel eller tåg till madrid. :P

2007-11-16 @ 23:20:50
URL: http://emsypemsy,blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0