Familjeutflykt

Idag blev det familjeutflykt till ett litet samhälle i provinsen Guadalajara i regionen Castilla-La Mancha som heter Pastrana. Det var vi fem här hemma, plus farmor och farfar. Vi gick runt en massa och jag tog en hel del bilder, får se när jag orkar fixa upp dem hit. Ska försöka göra det så snart som möjligt, om jag bara orkar. Vi åt lunch på en restaurang, jag åt en stor sallad och en specialitet som bara finns i Guadalajara till efterrätt. Den hette Bizcocho borracho och var en sådan där sockerkaksliknande liten grej indränkt i vätska. Den var god, så kan rekommendera den om man åker till Guadalajara.

Vi åkte vid 12-tiden och kom hem strax innan 19, så har varit en lång dag (i alla fall enligt mig). Jag blev väckt vid 10.40 av att barnen skrek och hade sig där nere, plus att farföräldrarna kom hit vid den tiden. Så då blev det till att masa sig upp, fast jag hade gärna somnat om i någon timme till. Men tio minuter senare kom Mamma Alv och sa att vi skulle åka vid tolv, så då hade jag inte så mycket val längre.

Ikväll har farmor och farfar stannat här och jag tror de ska sova här också. Jag spelade lite fotboll i "korridoren" innan, men Alvita växlade så många gånger mellan glatt skrattande och tjutande gråt, så till slut avbröt vi det. Är lite halvtrött men är för tidigt att gå och lägga sig nu. Hemma hade jag ju kunnat göra det om jag velat, men här är det annorlunda. Tror dessutom att det hade varit svårt att sova ordentligt med ungarna skrikandes där nere.


Nu svar på kommentaren från Linda:

Middag i Spanien äts som bekant betydligt senare än hemma i Sverige, runt 22-23 vanligtvis. I den här familjen äter vi dock vanligtvis vid 21-22, men under veckorna när föräldrarna inte kommit hem än börjar jag oftast med maten så den är klar vid 20. Till barnen alltså, själva äter vi äldre oftast efteråt när barnen äter tidig middag. Då brukar barnen lägga sig vid 22-22.30, beror på lite grann. Sedan går barnen upp vid 8 och jag själv går upp vid 6.30 eftersom jag går i skola på dagarna och måste åka tidigare (pappan tar barnen till deras skola). Jag burkar gå och lägga mig vid 23, och är ofta halvt död i skolan, fast det går rätt bra ändå. Under helgerna försöker jag sova tills jag vaknar av någon anledning, som idag av att farföräldrarna kom och jag kände mig hyfsat tvungen att gå upp då. Jag vet inte riktigt när övriga går upp, men jag tror att barnen brukar vaknar vid 9-tiden. Föräldrarna sover inte alls mycket. De brukar vara uppe till 23-00 varje kväll, och mamman går oftast upp före mig på morgnarna (eftersom det är henne jag åker med till tågstationen). Pappan brukar komma ner medan vi två äter frukost, men ibland sover han längre eller går upp tidigare.

Angående siesta: Den här familjen tar oftast inte siesta över huvud taget. Det är full rulle hela tiden. Dessutom är äkta siesta inte att man går och lägger sig och sover en timme eller två, utan det är att man kanske sitter en stund vid tv:n och slöslappar i 10-15 minuter. Kanske nickar till lite, men alltså allt som oftast inte att man går och lägger sig. Det händer dock att pappan kommer hem tidigare från jobbet än vanligt och ibland går han faktiskt upp och lägger sig en stund. Men att sova i ett par timmar är inget man gör alltså.

Så som svar på frågan: Nej, man går inte upp senare (inte den här familjen i alla fall, hur det ser ut i andra familjer kan jag ju inte ge ett säkert svar på) och man behöver inte nödvändigtvis vila siesta heller.

Det blev ett långt och utförligt svar som jag hoppas blev någorlunda begripligt.


Kommentarer
Postat av: Emily

Gillar du verkligen den blöta sockerkakan? Jag och Rickard fick det på Kreta som efterrätt, men vi var inte jätteglada. Torr kaka är godare.

2007-11-13 @ 20:01:45
URL: http://emsypemsy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0