Förklaring och bra barn

Förtydligandenas kväll:

1. I bilen: Barnen ville ha sina ryggsäckar från bagageutrymmet, så jag var tvungen att gå ut och hämta dem igen (vi hade alltså inte börjat köra än utan stod på parkeringen i skolan). Och därför ville jag ha ett tack, så jag sa Thank you? till honom, men han svarade inte, och därför sa jag You're welcome, och så upprepade han det. Och sen får ni förstå resten själva.

2. Den blöta sockerkakan är inte alls som den på Kreta, jag har ätit den också. Men den här är speciell för Guadalajara. Vet inte exakt hur den är gjort eller vad den är indränkt i, men den var god i alla fall. Den på Kreta är ju indränkt i alkohol (som dessutom smakar alkohol), men om den här var det också (den heter ju Bizcocho borracho och borracho betyder full (som av alkohol alltså)) så smakade den i alla fall inte det.


Det händer oftare och oftare att barnen somnar i bilen på väg hem, och då brukar jag låta dem fortsätta sova en stund i soffan (vet ni förresten hur mycket en femåring (hyfsat stor för sin ålder) väger?? ganska mycket faktiskt!) då jag brukar försöka andas lite ett tag, eventuellt göra saker jag glömt när jag kom hem från min egen skola, tvätta, diska och sånt. Men sen kommer det värsta. Väckningen. De blir inte alls glada när de måste vakna, speciellt Alvita. Idag orkade jag inte bråka med dem, så jag väckte dem lite försiktigt, det tog en stund för dem att öppna ögonen och lyssna på mig. Men med Little Einstein som lockbete fick jag på pyjamasen på Alvato. Med Alvita gjorde jag så att hon fick sitta i mitt knä, halvsovande och halvintresserad av tv:n. Hon var jättemysig i knät på mig, men samtidigt ville jag ju att hon skulle vakna. Och, efter ett tag piggnade hon till. Utan en massa skrik och bråk. Så, min taktik fungerade, även om det tog en liten stund. Jag ville få på henne pyjamasen också, men först ville hon inte. Jag gick iväg en stund, och när jag kom tillbaka höll hon själv på att byta om. Duktig flicka!

En annan rolig sak är att de pratar en hel del engelska. Föräldrarna Alv är imponerade över hur mycket de förbättrats redan, så känns jättekul. Idag sa Alvato till och med "Open the cupboard". Jag menar, cupboard är inte det enklaste ordet här i världen. Speciellt inte för en femåring. Cupboard måste han dock lärt sig i skolan, för jag kan inte minnas att jag sagt det till honom. Men mycket annat har de lärt sig av mig. Så lite stolt får jag nog allt känna mig. Faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Linn

Ja, jag àker hem "för gott". Funderar pà att àka som sommaraupair i sommar för att uppehàlla spanskan lite, för sen vill jag ta ett utbytesàr här, men jag fàr se vad jag hittar!
Jag hoppar pà civilingenjör pà kth nu i vàr, eftersom att det är en làng utbildning känns det som att det är dags att börja nàgon gàng.. Men jag hade gärna stannat längre!
Hur är allt med dig annars?

2007-11-13 @ 22:52:01
URL: http://darlingcherry.blogg.se
Postat av: B

Klasse hälsar till dig, han fixade E:s glasögon och undrade hur du har det i Spanien. Han och några till kommer till Madrid i helgen för att se landslaget spela.

2007-11-14 @ 14:40:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0