Svenskaövning

Jag kom pa en sak jag maste nämna.

När jag hämtar barnen i skolan har jag sett en lang, blond man, och hört honom prata med sin fru lite grann (han är oftast ensam om hämtningen). Även hon är blond, och jag funderade länge pa om jag skulle vaga fraga dem om de var fran Sverige. Jag har nämligen inte hört tydligt vilket sprak de pratar. Det kunde vara svenska, men det kunde lika gärna vara nagot annat. Har inte fatt chansen att lyssna tillräckligt noga.

Och sa i onsdags sag jag tva kvinnor, varav den ena mannens fru. Jag rakade höra dem prata med varandra, men kunde fortfarande inte avgöra om det var svenska eller inte. Efter betänketid (vilket sprak skulle jag prata med dem pa, spanska, engelska, svenska??) tog jag mod till mig, gick fram till dem, fragade dem pa svenska, om de pratade svenska. Det visade sig da att de var norskor. Norrmän gillar visst Spanien. Men den norska dessa tva kvinnor pratade var svarare att första än den som de fem pensionisterna pratade. Vet ju att det finns tva olika norskor, och kanske pratade de den ena och den norska familjen den andra. Kan för lite om norska för att veta det. Men kan ju i alla fall prata lite svenska med dem, bara för att inte glömma bort hur man gör.

Skrev ett meddelande pa svenska i leksaksaffären idag. Det fanns en sadan där skrivtavla man skriver med en penna pa och man suddar genom att dra en grej över skärmen (vet inte riktigt hur jag ska förklara det om ni inte fattar vad jag menar). Skrev: "Hej allihopa! Jag heter Anna och kommer fran Sverige. Ingen kommer kunna läsa det här, kul, kul, cykelhjul." Undrar om folk kommer undra vad det star.

Dessutom ville pappa Osc att jag skulle lära honom svenska ju. Men tror inte att det var sa seriöst menat. Haha. Nu ska jag i alla fall snart ga och lägga mig tror jag. Eller hade velat det, men tror inte att det blir sa. Men är dundertrött nu, sa hade varit skönt med nagra fler timmars sömn den här natten.

Kommentarer
Postat av: linda

Jag alskar ocksa att prata svenska, sa fort jag ser nagon som ser nordisk ut lyssnar jag extra noga...

2007-10-20 @ 16:01:32
URL: http://lindaaupair.blogg.se
Postat av: Frida

ja, du får ju inte glömma svenskan :P haha..

2007-10-21 @ 17:07:31
URL: http://underthemoon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0