Alvato räknar

Alvato är verkligen en speciell liten pojke. Han har precis räknat till 110 utan större problem. På svenska!!

Han har kunnat 1-10 utantill länge nu, och idag ville jag utöka hans kunskaper. 11-20 är alltid svårt på alla nya språk, men när jag lärde honom att först tänka på grundtalet, tre-ton (fjorton är ett undantag), så kunde han själv lista ut att det blev fem-ton, sex-ton och sju-tton. Arton blev åpton, för han säger åpta istället för åtta, men jag försöker ändra på det, även om man förstår vad han menar. Nitton blev så klart nioton, men det är ju sådana saker som man säger när man inte vet hur det är. Men jag blir så fruktansvärt stolt över honom när han är så logisk och verkligen vill lära sig det.

Men det slutar inte där. När han ville veta vad 20 var, sa han tjugo, tjugoett, tjugotvå och så vidare till tjugonio. Han fick reda på trettio (tretti) och då fortsatte han till trettinio. Samma sak varje tiotal, jag sa vad det nya tiotalet hette och han räknade vidare. Helt otroligt vad duktig han är. Ända till 110 alltså, sedan tyckte jag det var nog. Men jag blir så stolt över min lilla Alvato. Min egna lilla gullunge!


Kommentarer
Postat av: Sara

Ååå vlket geni han är!!:D:D

2008-04-27 @ 14:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0