Högskoleprovet

Förra lördagen gjorde jag Högskoleprovet för femte gången i mitt liv. Det har blivit lite av en tradition, och eftersom jag inte gjorde det i höstas tyckte jag det var dags nu igen.

Skandinaviska Skolan i Madrid erbjuder möjligheten att göra provet hos dem, så eftersom det var så pass nära där jag bor tog jag chansen att förbättra mitt reslutat.

Mamma Alv skjutsade mig in på morgonen, jättesnällt av henne! Vi hade lite problem med att hitta dit, men till slut kom vi fram i alla fall. Det första som överraskade mig var så klart att höra så mycket svenska på samma ställe. Vi var ungefär 15 stycken som skulle skriva och att kunna prata på svenska med främlingar känns verkligen konstigt. Jag fick i alla fall bra kontakt med en tjej från Stockholm (konstig nog verkade de flesta vara från huvudstaden) som bor och pluggar i Salamanca sedan februari. Vi bytte nummer när dagen var slut och jag vill hemskt gärna åka till Salamanca, så nu har jag en personlig guide där.

Provet i sig gick rätt bra. Det var mattedelen som gjordes två gånger, och naturligtvis var det den delen som gick bäst som inte räknades. Trots detta ökade jag på min poängsumma med 1 poäng. 1 poäng är en fjuttpoäng, men om jag har tur ökar jag mitt reslutat ändå. Det roligaste var att jag hade 19 av 20 på svenska läsförståelsen, men försämrade mitt engelskaresultat. Det är konstigt med tanke på att jag pratar massa engelska här, men förklaring kan ligga i att jag pratar "barnengelska" och inte utvecklar mig själv. Men ändå, förbättrar jag resultatet trots engelskadelen så är ju det ett plus trots allt.

Och jag tycker faktiskt att provet är rätt kul att göra. Har jag möjligheten att göra det i höst igen, kan det mycket väl bli så att jag gör det en sjätte gång. Om jag inte åker till Australien vill säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0