Utflykter

Lite uppdatering sa har pa kvallskvisten.

I mandags akte vi ju till Gibraltar, det var inte sa mycket att se egentligen, men det ar kul att ha varit dar. Det enda var en stor gata med affarer, markesaffarer och lite sant dar, men tydligen var allt mycket billigare dar an i Spanien. For de som inte vet sa tillhor alltsa Gibraltar Storbritannien. Det roliga var att skyltar och allt var pa engelska, och de som bor dar pratar en blandning mellan spanska och engelska med andalusisk dialekt, och att bilar kor pa hoger sida, och inte vanster son i Storbritannien. Det skulle finnas apor pa berget, men vi akte aldrig upp dit, skulle visst ta 3 timmar att vandra, sa det blev inget med det. Men jag har varit dar i alla fall! :)

Efter det akte vi till Tarifa och at lunch dar. Vi gick aven pa shoppingtur, men jagkopte inget. Mamman och dottern gjorde det daremot, och de visade mig tva spanska marken som tydligen bara finns har i sodra Spanien och som ar jattepopulara, Mala Mujer och El Niño heter dem. Hade snygga klader men var ratt dyrt. Mamman ville kopa nagot at mig, men jag kunde inte valja nagot, sa det sket sig, haha. Behover en ny bikini, men jag ar inte sa mycket for impulskop, jag vill helst komma tillbaka til affarerna en andra gang innan jag bestammer mig, haha.

I tisdags akte vi pa utflykt igen. Forst till Vejer de la Frontera och tittade pa utsikten eftersom samhallet ligger uppe pa en kulle. Var fint, men mitt batteri i kameran dog, och jag hade inte extra med mig. Trodde att jag hade det, men visade sig att de lag kvar hemma.

Sedan akte vi till Los Caños de Meca och stranden dar. Dar traffade vi aven de bada familjerna som varit har och halsat pa oss innan. De har tre respektive tva barn var, sa det var fullt os pa stranden. Vi at lunch dar med dem, och sen kom en familj till och var med oss. Hela eftermiddagen spenderades pa stranden och jag var ratt nojd och glad.

Nar vi skulle ata middag akte vi till Barbate allihopa. Jag kan saga en sak angaende spansk vegetarisk mat: Jag ar supertrott pa Ensalada Mixta! Det ar sallad med tomat, lok, majs, sparris (eller nagot sant), morotter och ibland rodbeta (eller nagot sant). Pa lunchen at jag det, plus morotter och potatis som var, vad ska man saga, gjorda i en sas av vitlok, persilja, olivolja och vinager. Var helt okej. Pa kvallen var menyn en besvikelse for mig, det fanns bara en enda sak som jag kunde ata, och det var denna sallad. De gjorde dock en omelett till mig, men den var sadar.

Vi satt dar pa restaurangen i en evighet och nar klockan narmade sig halv 12 borjade jag fa jatteont i magen. Innan hade jag haft huvudvark, men magen gjorde sa ont att jag inte kunde ga ordentligt. Jag vet inte exakt vad det kan berott pa, kanske omeletten, kanske all vitlok. Huvudsaken ar att jag inte har lika ont nu. Kande av det i morse, men nu ar det helt borta.

Folket som vi umgatts med har varit jattetrevliga. Alla pratar med mig, och faktum ar att jag forstar i princip allt, aven folk med annorlunda dialekter an vad jag ar van vid, och att jag kan svara tillbaka utan storre problem.

Det enda problemet har ar att alla, da menar jag ALLA, roker. Foraldrarna har roker ofta, aven i bilen, dock med vindrutorna nere, men anda. Jag stor mig pa det, men star ut anda. Jag kan ju inte gora sa mycket, men jag ser bilder framfor mig hur mina lungor forkolnas av all passiv rokning. Jag minns att nar jag var liten fick vi se bilder pa hur lungorna paverkades av rokning, och jag tanker alltid pa det nar folk i min omgivning roker. Usch!!

Barnen har ar snalla, aven om Gui, den minste, inte pratar med mig. Han sager sig ha glomt bort engelskan, och det gar trogt att sa att saga fa kontakt med honom. De andra tva daremot ar sociala av sig. Jag hjalper Rod med engelskalaxorna, och det gar bra. Hans syster sa att han var dalig pa engelska, men jag uppmuntrar honom och sager att sa ar det inte alls. Man maste ju fa gora fel utan att varlden gar under, och jag tror att bara han far lite hjalp sa gar det bra. Han ar inte dalig, han behover bara fa det forklarat for sig pa ratt satt. Det ar i alla fall min mening, for sa fort jag forklarat for honom hur det ar, sa klarar han uppgifterna utan problem. (Nu tande pappan en cigarett och lukten attackerar mig direkt.) Vi gick igenom that, this, these och those i forra veckan, och nu kan han det. Han har aven blivit mycket battre pa his, her, hers, their och theirs, aven om det behovs lite mer innan det sitter helt. Jag tycker det ar kul att hjalpa, och jag tror att larare hade varit ett bra yrke for mig, sa om lonen hojs till en sa dar det dubbla vet jag vad jag ska bli.

Idag har vi inte gjort mycket eftersom alla varit helt slut efter allt resande hit och dit. Det enda vi gjort ar att ga till stranden och poolen pa eftermiddagen, och inte sa mycket mer. I morgon ska vi visst spela Padel (tydligen nagot tennisliknande spel) med en av familjerna. Men det kan bli kul att prova det.

Nu har jag inte sa mycket mer att saga an att jag ar lite halvradd for att aka hem. Det enda som varit pa nyheterna idag har varit flygplanet som kraschat pa flygplatsen i Madrid. Jag ska ju aka dit pa hemvagen, men hoppas att inget hander da. Det kanns hemskt att nagot sant hander sa nara mig. Vanligtvis kanns det valdigt langt borta, men eftersom jag ar i Spanien och har varit a den flygplatsen jag vet inte hur manga ganger, kanns det orovackande. Det som ar "positivt" for mig att sana saker oftast inte hander nara varanda i tid, sa forhoppningsvis kan jag aka hem utan problem. Jag lider med alla som forlorat nagon, spanjorer som svenskar som danskar som tyskar, alla som berors av olyckan.

Kommentarer
Postat av: Mammica

Ja olyckan på Barajas var hemsk, det kom så nära oss också.

Det måste vara en konstig bil familjen har, flera vindrutor? Som dessutom går att fälla ner! Ta en bild på den bilen så jag får se!

Kramar! Mammica

2008-08-21 @ 07:32:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0