Helg igen

Farfar Alv är här i huset. Så också Pappa Alv och städerskan. Full rulle här nu ju. Men varför jag nämnde Farfar Alv först är för att jag kan inte låta bli att störa mig på honom. Jag berättade för Manu om hur Farfar Alv är, och Manu sa att det är typiskt spanskt. Att till exempel inte vilja förstå mitt liv som vegetarian. Manu berättade att förr så fanns det varken förståelse eller acceptans för ovanligheter, men idag finns det i alla fall acceptans för att saker och ting kan vara annorlunda mot vad man är van vid. Vilket alltså innebär att Farfar Alv accepterar mitt val, men han kan för sitt liv inte förstå vitsen med det hela. Spanjorer är i regel inskränkta och trångsynta och ser inte längre än vad näsan sticker ut på dem. Naturligtvis, naturligtvis finns det gott om undantag, men ska man generalisera är det så det ser ut.

En sak jag stör på mig i skolan är att missar man ett prov så är det kört att få det där diplomet som jag fick de två första månaderna. Nu har jag missat två månaders diplom i rad. 1. Var i Sevilla och missade ett prov i december  2. Var sjuk förra veckan och missade ett prov i januari. Tycker det är lite surt faktiskt. Ska jag vara sjuk i framtiden får jag minsann välja dagar som inte är torsdagar. För jag vill ha fler fina diplom.

Idag i skolan fick vi lära oss var och hur man sätter ut punkt och kommatecken och sånt i spanska texter. Jag har aldrig tänkt på att det kan skilja sig, men ett exempel där svenskan och spanskan skiljer sig är det här: De sätter ut : mycket oftare än vi. Nu gjorde jag det visserligen i den meningen, men det är inte lika vanligt i svenskan som i spanska. De sätter ut det i det här fallet "Till exempel:" jämt, medan i svenskan behöver man inte sätta ut någonting alls om man inte känner för det.

Nu ska jag nog ta en omgång betapet innan jag måste åka iväg till barnens skola. Vädret idag är kallare och gråare än det varit på länge. Det har varit så soligt och fint, och hade gärna sett att det varit det även idag, för då hade vi kunnat stanna länge i barnens skola och jag sluppit vara hemma med Pappa och Farfar Alv. Men, Mamma Pat kanske behöver hjälp idag också, så vi kanske kan smita dit en stund för att fördriva tid.

Oj, en sak som jag nog inte skrivit här förresten. Mamma Alv ska till Valencia i helgen igen. Rättare sagt, hon kan mycket möjligt vara på väg redan nu. Vilket innebär ännu en helg med Pappa Alv och barnen. Men Alvato fyller år nästa vecka, så på söndag ska vi till Farföräldrarna Alv i Madrid för att äta födelsedagsmat. Kommer bli en lång helg.

Kommentarer
Postat av: B

Svenskar är nog inte mindre inskränkta än spanjorer men kanske mer ängsliga att inte vara politiskt korrekta.

2008-02-02 @ 09:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0