Shopping och släktkalas

Det var faktiskt inte så hemskt idag. Så här var det:

Vi åkte iväg vid halv ett. Åt lunch hos Farföräldrarna Alv. På menyn stod blomkålsgratäng (inte min favorit men den var helt okej till skillnad från något liknande jag åt i gymnasiet en gång; den enda gången jag faktiskt varit en millimeter ifrån att spy av något jag ätit) och sallad och efterrätt som bestod av jordgubbar med socker och glass. Vilken Sverigekänsla med jordgubbar och glass! Visserligen är svenska jordgubbar det bästa som finns, såna som är så söta och goda och härligt röda som bara smälter i munnen på en. Men ändå, jordgubbar är så typiskt svensk sommar som det bara kan bli.

Efter kaffet (som faktiskt var riktigt gott, det är första gången jag tyckt det, innan har jag bara druckit det för att det är socialt och för att lära mig att gilla det, innan har det bara varit mindre äckligt, men idag var det alltså gott för första gången) gick jag ut på äventyr. Det vill säga, jag hade gjort upp en plan med Farfar Alv om hur jag skulle ta Metron för att komma till ett Centro Comercial med femtonhundramiljoner affärer. Visserligen var mitt mål en enda affär vid namn The Body Shop, eftersom jag behövde köpa nytt puder. Jag lyckades komma rätt med Metron (så smidigt och enkelt, jag älskar tunnelbana!) men naturligtvis går jag åt fel håll när jag kommer upp på marknivå igen. Men till slut hamnar jag rätt.

Får leta runt lite efter mitt mål, men kommer även dit. Köper puder, mascara, läppbalsam och body butter. Plus en väska där pengarna går till Children on the Edge. Frida, du köpte den väl i Sverige, hur mycket kostade den där? Här kostade den 2,95 euro i alla fall.

Efter mitt hyfsat dyra besök på Body Shop (lite drygt 60 euro) ville jag gå runt och kolla i resten av affärerna. Jag hittade en ny favoritaffär, Pimkie heter den. Jag köpte världens coolaste ryggsäck, så genomcool så det är inte klokt. Tror jag ska ta en bild på den och lägga ut. Den gick på 18 euro. Dessutom köpte jag skitcoola skor där också. Som dessutom var billiga, bara 15 euro. Och det bästa är att de matchar varandra grymt bra, speciellt tillsammans med kläderna jag råkade ha på mig idag. Gud, jag måste ta en bild på hela skapelsen sen. Helt jädrans otroligt vad jag älskar det. Haha.

Därefter hade jag inte så mycket mer tid över, men jag råkade hitta min älskade Stradivarius. Jag provade två par byxor men kände inte för att köpa något par. Däremot hittade jag ett par döfina ballerinaskor med klack på. Jag provade ett par 39:or, men de var lite för stora. Jag provade ett par 37:or, men de var för små. Jag letade efter ett par 38:or men de fanns inte. Jag frågade en tjej som jobbade där och hon sa att jag kunde komma tillbaka på onsdag eller fredag. Hm, jag vill verkligen ha dem, så vem vet, jag kanske tar en tur till Madrid nästa helg igen.

Jag brukar inte vara så slösaktig som jag känner mig idag, men när jag väl hittar något jag verkligen gillar, ja då köper jag det. Som med väskan, det var det första jag såg i affären och jag blev blixtkär. Det är så det ska kännas när man köper något. Annars brukar jag gå runt och vela i flera veckor (en vinterjacka som aldrig blev inköpt till exempel, ångrar mig fortfarande lite över det), men kärlek vid första ögonkastet är det bästa som finns.

Och egentligen, slösaktig är väl fel ord, mer impulsiv. Men som sagt, kärlek är kärlek och den ska man inte bråka med.

När jag kom tillbaka till Farföräldrarna Alvs lägenhet var nästan alla andra där. Det var bara tvillingkusinerna som fattades, och de kom strax efter mig. Det finns en kvinna bland släktingarna som jag verkligen gillar. Jag tror att det är Farmors syster. Hon är jättetrevlig och pratar gärna med mig och berömmer mig för min spanska (som inte alls är så bra enligt mig som hon vill påstå, och Farfar Alv är på min sida, hm, han borde säga att jag är duktig men som vanligt måste jag plugga mer, dessutom hade han en annan synpunkt jag inte gillade, men den kommer vi till sen). Hon har även ett fint namn som jag aldrig kommer ihåg, men henne gillar jag.

Förutom denna kvinna pratar jag också mycket med den yngsta kvinnan jag nämnt tidigare. Hon är flickvän till en av Pappa Alvs bröder, och idag fick jag reda på hur gammal hon är, eftersom hon fyllde år i måndags. Jag hade gissat på 32, och det var exakt vad hon var. Hon är i alla fall trevlig hon också, så det är mest henne och den äldre kvinnan jag umgås med på släktkalasen. Förutom Farfar Alv som vi kommer till nu.

Av någon anledning kom vi in på Tyskland. Han tycker alla tyskar är korkade och han ogillar dem lika mycket som han ogillar japaner. Varför? Jo, på grund av Hitler. Visst, Hitler var inte direkt en bra person, men man kan ju inte sluta sig till att varenda tysk avgudar Hitler. Jag påpekade att om han säger att tyskarna är dåliga människor, vad är då spanjorerna? Hade vi inte i Spanien en diktator vid namn Franco för inte allt för länge sen? Men nähä, det är inte alls samma sak. Enligt Farfar Alv i alla fall. Och visst, Franco startade inte ett världskrig, och hans handlingar kanske inte sträckte sig lika långt som Hitlers. Men när människor lever i skräck och styrs med hjärnhand, är det inte samma sak då? Eller har jag helt fel? Jag är inte jätteintresserad av politik, men när jag tycker att Farfar Alv har elaka förutfattade meningar om saker och ting, då tar även jag illa vid mig eftersom jag känner många BRA personer från Tyskland. Och så även Japan. Det skulle inte förvåna mig om han egentligen tycker att svenskar är ett idiotiskt folkslag vi också.

Vilket påminner mig om att vi faktiskt pratade om Sverige också. Han ogillar Sveriges höga skatter, och visst, de är höga, det håller jag med om, men sen har vi rätt hög standard också. Naturligtvis kan man klaga på det mesta, men jämför man med andra länder tycker jag nog att vi har det rätt bra trots allt. Vi har bra vägar (jag HATAR spanska vägar om kvällarna för de har noll reflexer så man ser inte ett jota av vägkanten). Vi har bra skolor och skolmat (okej, det kan man ju diskutera, men är man inte allt för kräsen så ÄR det faktiskt bra!). Vi har bra sjukhus. Vi behöver inte betala universitetsstudier mer än litteraturen. Men summan av kardemumman är att jag är för dåligt insatt i allt sånt där för att kunna övertyga Farfar Alv tillräckligt. Om det nu ens är möjligt när han redan har sina åsikter om precis allting.

Och nu ska jag nog strax gå och lägga mig. Har ju skola i morgon igen, och nu börjar vi en ny kurs. Intermedio B3, så nästa månad börjar vi med Avanzado, det här är sista på mellannivån. Usch, jag kan inte tillräckligt ännu. Måste prata mer här hemma. Men, men, nu ska jag ta av mig skorna och gå och borsta tänderna.

(Långt inlägg det blev ikväll..)

Kommentarer
Postat av: Mammica

Järnhand har jag hört talas om, men inte hjärnhand. Växer den ut från hjärnan? Hihi.
Strunta i farfar Alv och hans åsikter, de går ändå inte att ändra på!

2008-02-04 @ 11:26:00
Postat av: Sara

Ja det där med Sverige och skatter är bra egentligen. Man kan bara undra var Hylte kommun gömt all bra standard och VÅRA skattepengar! Hörde att alla pengar Hylte kommun har är belånade.. :P Däremot håller jag på med en bok, en sån där riktig tjejbok, som är skriven av en amerikans författare, där hon skriver bla "Daniel blinkade. de senaste 17 åren hade hans far klagat på hur dyrt det var att fostra och utbilda två otacksamma tonåringar, och ständigt hotat med att flytta till ett land där medicin och utbildning finansierades genom skatter." Tänkte på Sverige direkt.. :P

2008-02-04 @ 16:19:37
Postat av: Emily

Din mamma har rätt. När det gäller gamlingar är det bara att svälja och ta emot. De vägrar ändå ändra åsikt. Ska jag vara helt ärlig tror att deras förkolnade åsikter är den enda trygghet de har kvar. De vill hålla fast vid det gamla och säger ofta att det var bättre förr. Rubbar man deras världsbild blir de otrevliga och kansek t o m deprimerade. Jag har tänkt många gånger på hur man skulle kunna förändra deras förlegade åsikter, men jag tror inte att det går. Tyvärr.

2008-02-16 @ 00:22:13
URL: http://emsypemsy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0