Spansk trafik 1

Nu är det dags för lite spanskt trafikklageri.


  1. Skyltningen

Är det någon som någonsin kört bil i Sverige (vilket jag antar att majoriteten av mina läsare har gjort, och har de inte det har de i alla fall åkt med någon annan som förare) men inte i Spanien vet ni inte hur bra saker och ting är ordnat på vägarna där hemma.


På de allra, allra flesta vägarna i Sverige finns det skyltar som anger hur fort man får köra, och de flesta håller sig inom rimliga värden på mätaren. Det är inte allt för många som skulle köra i 120 på 70- eller 90-väg. Naturligtvis finns det sådana knäppgökar, men de blir förr eller senare tagna av högre makter (då menar jag polisen, men några blir visserligen skickade till andra platser också i brist på trafikvett).


I Spanien är det dock inte så här. På den väg jag kör varje eviga dag finns inte en endaste skylt som säger vad hastighetsgränsen är. Jag frågade Pappa Alv i början av min vistelse här, och han sa att han trodde att det var 80 eller 90, troligtvis 80. Trots att de flesta antagligen vet om detta eller sluter sig till det, finns det människor som kör i 120 eller fortare på denna inte alltför bra väg. Det finns visserligen en lång raksträcka, där det är möjligt att gasa på, och jag måste erkänna att jag kört fortare än både 80 och 90 där, men det har jag ändrat på nu.


De enda skyltar som finns är Förbud mot omkörning, eller Omkörning förbjuden, eller vad de heter på riktigt, Emily? ;) Dessa skyltar svämmar det nämligen över av. I Sverige räcker det oftast med en heldragen linje eller två för att folk inte ska köra om (mer än de där dumskallarna som gör det ändå), men i Spanien tittar folk inte på vägmarkeringarna tydligen. De måste ha skyltar som säger åt de exakt vad de får och inte får göra, men trots detta trotsar de alltså hastighetsbegränsningsskyltarna.


Senare på min dagliga biltur kommer jag till en hyfsat bra och rak väg, som polisen brukar bevaka. Där finns inte heller någon ordentlig skylt som säger hur fort man får köra, mer än i en korsning där det står 70. Dock kör alla i 80 eller mer, och vanligast är 90 eller 100. Jag blir ofta omkörd på denna sträcka. Men, en sak som jag undrar lite över, är hur den spanska skyltningen egentligen fungerar. För, senare på exakt samma långsträcka, kommer en skylt med 80, 20 meter efter står det 60, 20 meter efter detta står det 40 och sen kommer en rondell. Vad jag alltså inte förstår är varför de har en 80-skylt där. Om det står 70 i korsningen men ingenting efter, men sen plötsligt höjer de till 80, bara för att 20 meter senare sänka till 70. Min teori har blivit att det är 70 i korsningen, men 80 efter den.


Det här med att ha massa skyltar innan rondeller är vanligt. Det är ofta man ser en 80-60-40 direkt efter varandra. Kan någon förklara vitsen med detta?


En ny sak som uppenbarat sig på denna numera berömda raksträcka är denna: Strax innan den omtalade korsningen har de nu gjort gula linjer istället för de vanliga vita. Detta gjordes i förra veckan. Idag när jag körde till barnens skola hade de även satt upp "svenska" hastighetsskyltar (alltså gula med röda siffror istället för de spanska vita och röda). Om jag minns rätt var det precis som att köra in till en rondell 80-60-40. Dessutom fanns det en vägarbetesskylt, men inte ett dyft av vägarbete syntes till någonstans. Jag körde i 60 men med stor koll över allt, ifall det skulle dyka upp någon stackars vägarbetare eller en lastbil eller något sånt. Jag hade en bil bakom mig som lugnt följde efter ett tag. Dock tröttnade han på min långsamhet och körde om, trots att de gula heldragna linjerna talade om att detta var förbjudet.


Det mystiska med denna "nya väg" är att det inte finns några skyltar som säger när man får återgå till den normala hastigheten. Helt plötsligt tar bara de gula linjerna slut och de vanliga vita är där de ska. Det ska även tilläggas att de gula linjerna är på exakt samma ställe som de vita var, bara att de lagt till lite heldragna linjer som alltså allmänheten inte ägnar någon större uppmärksamhet åt. Min slutsats av detta mysterium är hur som haver att den vanliga hastigheten (som jag alltså inte vet) är tillåten när de vita sträcken dominerar igen. Någon som har en annan idé?





Jag ska nog försöka göra en liten följetång av det här, därav siffran 1 i rubriken. Jag har redan en idé på nästa inlägg i ämnet, men det var vi senare. Och kommentera gärna.


Kommentarer
Postat av: Mammica

80-60-40 = tvärbromsa inte, ta det lite försiktigt!

2008-02-04 @ 20:40:00
Postat av: Sara

Intressant ämne att ta upp! Kul med jämföringar länder emellan! Har en fråga, är det inte böter där för fortkörning? Skulle ju vara omöjligt med tanke på att folk inte vet hur fort de FÅR köra? Knäppt?!

2008-02-04 @ 21:43:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0