Spansk trafik 2

Här kommer del två i min följetong. Även om det inte kommer handla om det jag tänkte på förra gången, eftersom jag glömt bort vad jag hade för idé då.

2. Buckliga bilar utan ljus

Till att börja med: I Spanien är det inte obligatoriskt med strålkastare på bilen under dagsljus. När det börjar bli mörkt eller regnar sätter man på dem, men jag vet inte var gränsen för "mörkt" är, och jag tvivlar på att Pappa Alv kan ge mig en bra förklaring på det heller. Jag sätter på dem när jag ser att någon annan har det, det känns bra så.

Ljusen på bilarna är ofta dåliga eller fungerar inte alls. Det är ofta man möter så kallade "enögingar" på vägarna, eller bilar med väldigt svaga ljus. Något som är ganska ovanligt i Sverige. Dessutom är det ofta som baklyktorna är trasiga, och så även bromsljusen. Jag har varit med om flera gånger att bilen framför mig inte haft fungerade bromsljus, och då blir man väldigt överraskad när man helt plötsligt ligger väldigt nära bilen framför, som alltså bromsat utan att man märkt det. Fruktansvärt obehagligt.

Därför är det med rädsla jag kör runt i min bil, inte för att mina bromsljus inte fungerar, för det gör de som tur är fortfarande, det är på Mamma Alvs bil en utav lyktorna är ur funktion, nej, det är att mitt ena halvljus länge varit dåligt, något jag kommenterade för Pappa Alv så fort jag märkte det. Jag gjorde nämligen en mindre säkerhetskontroll med barnens hjälp (man kan ju inte kolla bromsljusen själv tyvärr, om man inte råkar ha en tegelsten i närheten á la Mr. Bean), och då märkte jag att höger lyste svagare än vänster. Men ingenting gjordes åt saken.

Nu idag när jag körde hem från barnens skola var det mörkt, eftersom vi stannade kvar länge hos Mamma Pat, och då märkte jag hur fruktansvärt dåligt jag såg framför bilen. Det berodde inte på min dåliga syn, utan på att även det västra halvljuset försämrats. Så, där körde jag runt med minimalt ljus och kände mig illa till mods. När jag hade på helljusen (som för övrigt fungerar hyfsat okej fortfarande) var det inte direkt helljus vi snackade om, eftersom halvljusen var så dåliga och inte hjälpte till ett endaste dugg. Jag hade nog kunnat köra runt med helljusen utan att någon irriterat sig på det, så dåligt var det. Och det ska tilläggas att jag inte tror att varken hel- eller halvljusen är alls så starka som på svenska bilar. Enligt mig katastrofalt, även om mörkerperioden är kortare här så behövs det ju ändå fungerande ljus!

Jag sa till Pappa Alv att nu behövs de verkligen bytas, och han sa att det kan ske tidigast på torsdag eller fredag. Under tiden har jag två alternativ, undvika att köra i mörker, eller köra Mamma Alvs bil. Som alltså har minst en bromslampa sönder.

Som titeln till detta inlägg avslöjar tänkte jag även ta upp hur bilarna ser ut här i landet. Det är snarare regel än undantag att man ser buckliga och rispiga bilar vart man än vänder blicken. Folk kör omkring i bilar som i Sverige antagligen inte hade fått vistas på vägarna utan en bot här och där. När man fickparkerar kör man in i bilen framför, man kör in i bilen bakom, och det bekommer sig inte ett dugg. Man rispar lite här, man bucklar lite där, och det spelar ingen roll alls. Dessutom är bilarna i regel fruktansvärt smutsiga. I Sverige hade man antagligen tyckt det var pinsamt att ha bilar så buckliga, repiga och skitiga, men här är det vardagsmat.

Jag har nämnt problemen med två av bilarna i det här hushållet, och nu kommer vi till nummer tre. Pappa Alvs bil har nämligen en repa i framrutan. I Sverige hade det varit helt förbjudet att köra runt i det skicket, men när jag frågade Pappa Alv om saken, sa han att det inte är något problem här.

Ett annat, men mindre problem, men ändå ack så stort, är att på min bil fungerar inte vindrutetorkarna som de bör. De tvättar dåligt, och intervallsteget fungerar inte. Antingen får man göra det för hand när det behövs, eller så får man ha på steget där det görs hela tiden. Dessutom, jag är van vid att när man tvättar med spolarvätska körs vindrutetorkarna igång samtidigt för att spola runt spolarvätskan, men på den här bilen får man göra även det manuellt. Jag vet inte om det ska vara så, eller om den funktionen också är trasig.

Efter allt det här, är det egentligen konstigt att Spanien är ett av länderna med högst dödssiffra i trafiken? Det är ganska skrämmande att köra bil i Spanien när man tänker efter, men som om detta inte vore nog, det sägs att i Italien är det ännu värre. Hur illa kan det inte vara där då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0