Hissirritation

Jag blir lite smått irriterad ibland. På Pappa Alv alltså.

Naturligtvis vill barnen inte åka i hissen efter vad som hände. Det är ju självklart, men de måste ju lära sig att det inte händer så värst ofta att man blir fast i den, och de måste bota sin framtida hisskräck innan den blir värre. Det är i alla fall min åsikt.

Därför, idag när vi kom hem från skolan vad Pappa Alv redan hemma, han har varit hemma hela dagen för övrigt, så ville jag att vi skulle ta hissen upp. Först ville ingen av dem. Sedan lyckades jag övertala Alvato. Men Alvita vägrade. Hon ville ta dörren på utsidan istället. Jag lyckades dock övertala henne till att ta steget in i hissen, men då började hon gråta och sprang ut igen. Pappa Alv hörde detta från övervåningen och sa att vi skulle ta dörren istället. Enligt mig så korkat:

1. De får bara mer rädsla för hissen om de undviker den.
2. Pappa Alv förstör mina övertalningsförsök, jag har betydligt, Betydligt mer tålamod än vad han har. Jag struntar i om de gråter, det biter inte på mig, för här är det tålamod som gäller.

När jag var hästtjej och red på ridskola i yngre dar, ja, då hade vi som regel att sitta upp på hästryggen igen när vi trillat av. Om vi inte var jätteskadade alltså. Gör man inte det blir det så många fler gånger värre nästa gång man tvingas till det. Man ska ta itu med rädslan direkt istället för att sega ut på det.

Pappa Alv sa att ja, men när det är varmt är det ju inte nödvändigt att ta hissen. Men jasså? Är det Alltid varmt i Spanien? Och finns det bara en enda hiss i världen och det är denna? Tänk ett steg längre tack. Jag hoppas att nästa gång jag hämtar barnen från skolan är han inte hemma. För då ska vi banne mig åka hiss, med eller utan tårfloder, och därmed basta.

Kommentarer
Postat av: viktoria

haha herregud! Du har så rätt!

2008-01-25 @ 18:46:40
URL: http://vickanp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0