Besöksvecka: Lördag

Ännu en tripp till Madrid. Målet var främst Prado-museet, och när vi kom dit vid 11-tiden (tror jag) möttes vi av en kö som sträckte sig långt, långt utmed gatan. Dessutom upptäckte vi efter ett tag att man var tvungen att ha biljett för att få komma in. Så, jag och lillebror sprang runt och hittade kön till biljettluckorna och fixade biljett innan den andra kön där mamma och pappa höll platsen hann fram till ingången. Smidigt att stå i två köer samtidigt.

Väl inne gick vi runt och kollade en massa. Jag och Erik var väl si så där intresserade, jag har ju redan varit där en gång dessutom. Den enda som faktiskt ärligt intresserar mig är Goya. Det måste ha varit en väldigt speciell person. Alla dessa olika stilar, och framför allt tavlan där Saturnus äter upp sitt barn, eller vad det nu är, den avskyr jag. Men samtidigt, den berör ju mig, om än på ett negativt sätt, så då måste han ju vara ett litet konstgeni, eller? Haha.

Vi ville äta lunch också, så då fick vi ställa oss i ännu en kilometerlång (nåjå, väldigt överdrivet lång var den i alla fall, inte normalt) för att äta på Café Prado. Men när vi väl fått ett bord och satt i oss diverse olika maträtter var vi mätta och glada. Visserligen mådde jag lite halvilla ett tag efteråt, slängde nog i mig för mycket potatis tror jag.

När vi väl kom ut från Prado åtskilliga timmar efter att vi ställt oss i kön in, började det regna och hagla på oss. Jag hade tänkt att vi skulle sett Puerta del Sol och Plaza Mayor, men det ville vi inte i regn och utan paraply, så vi tog metron till Príncipe Pio istället, ett stort köpcenter. Vi var bara där ca 40 minuter innan vi styrde kosan hemåt igen.

Vi var tvungna att handla lite mat och tillbehör innan vi kunde åka hem, så vi tog en sväng till El corte inglés och Hípercor, och så köpte vi vad vi behövde och vad vi ätit upp i förrådet här hemma. Vi kunde ju inte lämna huset helt utan mat. Och sen åt vi en till soppa från Sverige, gott. Efter det var det natti natti igen, för att gå upp tidigt och åka till flygplatsen.


Kommentarer
Postat av: Mammica

Nja, ett förtydligande kanske behövs: Att vi behövde biljetter för att komma in var väl ingen överraskning. Men att man först skulle stå i en kö för att köpa biljett och därefter i en annan kö för att komma in var vi inte beredda på (dessutom fanns det ytterligare två köer! En för förbokade biljetter och en för grupper... Inte lätt att förstå...). Men som sagt fyra personer klarar ju två köer samtigt utan vidare och ingen bakom oss protesterade över att vi gjorde så (om de fattade vad vi gjorde - Anna och E kunde ju lika gärna varit någon annanstans och svenska var inte det vanligaste språket i kön).

2008-03-23 @ 22:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0