Spanskutveckling igen

Igår gjorde jag det där testet som finns på min skolas hemsida igen. För att kolla min spanskanivå. I måndags började vi i Avanzado, vilket de flesta antagligen kan gissa sig till vad det betyder.


Saken är den, att efter måndagens första gammatiklektion på nivån avancerad ville jag aldrig mer gå till skolan och var nästintill förstörd av hur svårt det var. Jag tycker verkligen inte att jag passar in på avancerad, intermedio (mellansteget) är mycket lämpligare. Jag kan inte tillräckligt mycket enligt mig själv, och allt är så otroligt mycket svårare nu än föregående månad.

Förra månaden i Intermedio B3, som klassen hette, nu är det Avanzado C1, hade vi ju en lärare jag inte riktigt kunde tycka om, Reb, men nu har vi fått tillbaka Mig som jag hade de två första månaderna i Elemental A2 och A3 och som jag alltid tyckt bra om som lärare (även om han är lite väl överdriven på vissa områden). Och han är fortfarande kanon som lärare, men i och med att han är mycker mer seriös och så än Reb, har nivån stigit med flera hästlängder. Vilket är jobbigt för stackars mig.

Vi har dock bara varit 3 stycken i grammatikklassen den här veckan, jag, Yas och Jud (en av de tyska tjejerna som var med för ett par veckor sen, som jag säkerligen skrivit tidigare), och nästa vecka kommer det bara vara jag och Yas. Tror det är mest positivt med det, för med Yas gör det inget om jag känner mig helt korkad, även om han är bättre än jag. Ibland ställer han enkla frågor, så då får jag också göra det. Tycker jag i alla fall.

I konversationen (där vi för övrigt har E som vi haft nu i flera månader i rad, inte mig emot ett dugg, för hon är kanonbra och trevlig) var vi dock sex stycken, förutom vi tre i Avanzado var det tre killar från Intermedio också. Mik från Kina, Hee från Korea och Ren från Brasilien/Australien, och jag tror inte att det kommer några nya till deras klass heller nästa vecka, så då blir jag ensam tjej på skolan. Bra eller dåligt, vet inte, men hade varit kul med lite nya tjejkompisar. Saknar Luc och Jen så man kan göra något på helgerna om man skulle känna för det.

Nu då till de där testresultaten:


Det första gjorde jag innan jag åkte hit och då fick jag 12/24 vilket betyder Elemental A3. Jag fick samma resultat på testet vi gjorde första dagen i skolan.

Det andra gjorde jag 19/12 för att kolla min utvecklign lite grann. Jag fick 19/24 som innebär Avanzado C1. Blev jättestolt över det, eftersom vi var någonstans i Intermedio. Snabb utveckling de där månaderna i början alltså.

Nu på det senaste testet den 7/3 fick jag 21/24, och det betyder Avanzado C2. Så, en utveckling där också tydligen, om än mindre. Men jag hade ju i alla fall inte mindre än på test nummer två, och tydligen, enligt testet, så är jag kvalificerad för Avanzado, även om jag inte tycker det själv. Så, vi får väl se hur jag klarar av den kommande månaden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0