Aioli = all i oli

Vilken dag. Hit och dit och upp och ner och fram och tillbaka. Som tur var fick jag skjuts upp efter lunch till skolan av Mamma Maria, och sedan fick jag även skjuts ner till dansen på eftermiddagen av en svägerska, och som extra plus slapp jag dessutom gå upp till min katalansklektion.

Som för övrigt gick bra. Vi var inte lika många idag, och det enda vi gjorde idag var att gå igenom hur de olika bokstäverna låter på katalanska.

Ikväll har jag fått lära mig att aioli kommer från Katalonien. Visste ni det?? Det kommer av "all i oli", som ordagrant betyder vitlök och olja, vilket det ju också består av! Så nu har ni lärt er det också!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0