Euromynt

En nackdel med att jobba som reseledare på bussresor är att man lätt samlar på sig väldigt mycket mynt.

Under säsongen var det inte ett så jättestort prolem, eller ska man säga jättetungt, eftersom jag kunde göra mig av med mynten från föregående resa under nervägen till Spanien (betalstationer framför allt, jag brukade lägga rätt antal mynt i en plastmugg och räcka fram till den stackarns människan i luckan som fick räkna dem), för att sedan få lika mycket tillbaka av gästerna på vägen hem när de vill betala allt med mynt för att själva bli av med dem.

Sista resan gjorde jag en annan grej. Jag lät folk växla med mig redan under de första timmarna, så att de inte skulle ha så himlans mycket mynt på sig, så jag kunde använda dem i betalstationerna på vägen upp genom Spanien och Frankrike. Det verkade funka bra, men så sket sig min plan när vi inte åkte in i manuella betalstationer, utan automater. Så istället för att stå i en halvtimme och trycka in mynt till ett värde av 88 euro fick jag helt enkelt använda mina sedlar. Inte jättekul. Speciellt eftersom jag fick ÄNNU mer mynt av gästerna under färden.

Det hela slutade med att jag hade med mig 41,50 euro i mynt nu. Jag har sakta men säkert försökta handla upp dem här, och just nu ligger jag nere på 19,71. Stor skillnad. Men gud vad jag avskyr alla mynten som väger och tar plats. Och speciellt 1, 2 och 5 centarna. Så totalt onödiga. Men de där guldslantarna är rätt meningslösa de också.



(Jag ska försöka bli duktigare att lägga upp lite bilder till inläggen också.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0