Första lektionen

Ikväll hade jag som bekant min första lektion i katalanska. Den var väldigt grundläggande, och vi lärde bara oss att presentera oss, och lite sånt där enkelt. Det var en himlans blandning på folk, allt från tre killar (27-34 år gamla) från Mali, till en familj från Kina (en mamma med son 9 år och dotter 15 år), till en man från Argentina (60 år) till en tjej från Schweiz (18 år) till en annan från Vitryssland (32 år), plus några till. Blandning så det smäller om det alltså.

Tjejen från Schweiz och jag har bytt nummer, så det kan eventuellt bli en kompis här.

Vi måste ("måste") köpa läroböcker för att kunna hänga med på lektionen.  Den kostar 11-12 euro någonting, men det får det vara värt. Lektionerna är 18-19.30 tisdag och torsdag, och jag hoppas det kommer bli lärorikt och inte allt för svårt att hänga med. Och att jag inte kommer blanda spanska med katalanska allt för mycket. De andra pratar bra spanska (utom kanske kineserna och malikillarna) så de har säkert samma tankar som jag (förutom de som förstås har spanska som sitt modersmål, de har det lite enklare antagligen).

Jag sov faktiskt en timme i eftermiddags. Det var tänkt att jag skulle pluggat lite katalanska innan kursen, men det blev så att jag råkade somna istället. Men trots det är jag trött nu med. Att man kan ha ett så stort sömnbehov! Så ganska snart blir det nog god natt för mig, men hade tänkt vänta tills Mamma Maria kommer hem ifall hon vill säga något till mig. Hon är nämligen fortfarande på jobbet eftersom hon tänkt ta ledigt imorgon. Så så är det med det! Natti natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0