Jag gungar

Nu är ni väl nyfikna hur min andra träff gick ikväll.

Den här killen är en mycket trevlig sådan och trots att vi halvt frös ihjäl, eller nej, så kallt var det inte, så hade vi en trevlig timme tillsammans. Det var tänkt att vi skulle sitta på en bar och snacka, men eftersom den stängde för tidigt så blev det en lekplats istället. Att gunga är kul! Även om man blir lite kall om baken.

Vi blandade katalanska, spanska och engelska, och jag tycker själv att jag är rätt duktig på katalanska. Jag kan till och med prata i dåtid (vaig estar malament el cap de setmana = jag var sjuk i helgen), något som vi inte kommer lära oss på kursen. Faktum är att jag känner att det går lite långsamt där, jag kan grundgrammatiken hyfsat bra redan, det är egentligen bara ordförrådet som är sisådär.

I och för sig så jämför jag ju med Madrid, vilket jag egentligen inte borde göra, eftersom det är helt annorlunda nu. I Madrid hade vi tre timmar lektion per dag, indelat i grammatik, konversation och skrift, fem dagar i veckan. Här är det 1,5 timme två dagar i veckan. Ganska stor skillnad alltså.

Kanske är det också så att jag kan spanska så bra att katalanskan kommer mer naturligt än om jag inte kunnat spanska sedan tidigare. Och jag vet vad som väntar, subjuntivo (konjunktiv på svenska) och olika dåtidsformer (som jag ju visserlige har lite nys om redan) osv. Jag vill bara få det avklarat så jag pratar flytande katalanska också. Undrar hur många som gör det i Sverige...

Kommentarer
Postat av: Sara

Hur kallt har ni det där nere nu?? Här är -7 idag! Brrr.....!

2010-11-26 @ 08:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0