Getens återkomst

Festligheterna har fortsatt idag i sann guldgetanda.

Jag mötte upp en annan av mina och Mayas kompisar som vi kan döpa till Alva (varken Laia eller Alva tillhör alltså gruppen av katalaner som jag vanligtvis hänger med) vid sju i eftermiddags (ja, jag säger faktiskt eftermiddag eftersom det kändes som det och knappt kan kallas kväll när kvällen fortsätter fram till efter elva-tolv här i Spanien) tillsammans med en av hennes kompisar, en kille som jag inte kommer ihåg vad han hette och därför inte kommer på något bra smeknamn för honom.

Vi tittade i alla fall på när den gyllene geten fick ett ärevarv genom samhället. Jag tog flera bilder och ska försöka visa er hur det såg ut, om jag fick några bra bilder vill säga. Jag hade satt på mig högklackat dagen till ära, vilket var både bra och dåligt. Dåligt eftersom det är kullerstensgator och vääääldigt mycket upp och ner här i samhället, vilket gjorde att jag fick rätt ont i tramdynorna efter ett tag, men å andra sidan såg jag så mycket bättre än alla korta katalaner, och det får nästan väga över smärtan.

När geten till slut kommit fram och Laia räddats undan oh gift sig med sin älskade var klockan ganska mycket, halv tio om jag minns rätt. Då var det dags för medeltidsmiddag men den deltog jag inte i eftersom man skulle ha köpt biljetter för 20 euro i förväg. Då ingick en middag och man fick även en utklädnad i passande stil, vilket i och för sig hade varit trevligt, men 200 spänn är lite halvdyrt för något som kanske inte är så snyggt och jag hörde att middagen inte var något att höja till skyarna heller.

Däremot träffade jag hela det gamla vanliga katalanska gänget, och alla de skulle äta middag där, vilket hade varit ännu en anledning till att delta, men, men, vad gör man? Det var kul att träffa dem, och det var flera som blev ganska överraskade över att se mig här igen. Roligt!

Jag gick trots allt hem igen för att äta min egen middag bestående av stekt potatis, en vegetarisk korv i en brödskiva med tomatsås, och lite överbliven sallad från tidigare idag. Jag hade nämligen besök av min ukrainska kompis Sveta idag. Hon var här i tre timmar vilket var trevligt, men det tar på krafterna att umgås med henne eftersom hon fortfarande pratar en ganska rörig katalanska och det är svårt att förstå vad hon vill ha sagt. Dessutom har hon hamnat i en svår situation som jag önskar jag kunde hjälpa henne med, men tyvärr finns det nog inte så mycket jag kan göra, mer än att ge några timmar av min tid till att umgås med henne.

Nåväl, jag har funderat fram och tillbaka på huruvida jag ska ut ikväll med gänget. Det är säkert full rulle på dem, och det hade varit superskoj, men å andra sidan är jag ganska trött och skulle vilja sova i min säng en normal natt nu. Festandet kommer ju fortsätta med fler sena nätter att välja på, och därför blir nog mitt slutliga bestlut att stanna hemma ikväll. Dessutom måste jag ju kolla om det fastnade några bilder på kameran så ni kan få se den omtalade geten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0