La Cabra D'Or

Vilken konstig födelsedag. Den här kommer jag verkligen minnas.

Jag började kvällen (vid halv sex) med att träffa Mymy och hennes pojkvän. Verkligen kul att få se henne igen, och det är bestämt att vi ska försöka träffas den 3 oktober för då är både hon och jag i Barcelona (även om jag jobbar så har jag två timmars fritid för att äta lunch). Jag längtar redan dit.

Därefter gick jag till kyrkotorget och tittade på den lilla miniteatern om guldgeten. Just de här två dagarna firar man nämligen en fest som heter "La festa de la cabra d'or" - Guldgetsfesten eller Den gyllene getens fest. Det hela gick ut på att man tillsammans skulle gå till berget för att leta efter sagda get. Jag och min kompis, vi kan kalla henne Laia, gick dock hem till henne och jag fick träffa hennes trevliga föräldrar. Vi åt middag där (pa tomaquet - katalanskt "bröd med tomat", sallad, grönsakspuré och omelett) och sedan packade vi ihop sovsäckar, liggunderlag och tält för att bege oss mot berget.

Det var ganska mycket folk när vi väl kom dit, för på vägen gick vi vilse. Jag hade ju ingen aning om hur vi skulle gå, men det slutade med att vi var tvungna att gå över tre åkrar för att komma fram. Och då hade det redan blivit mörkt, men tack vare en nästan full måne tog vi oss fram ganska smidigt ändå. Om man nu kan kalla åkerpromenader smidiga.

Vi blev efter ett tag indelade i fem grupper som skulle leta efter fem riddare mitt ute i skogen på berget. Det var mörkt och jag tyckte det hela var rätt knasigt. Det var lätt att skada sig av bara farten och jag som inte kände till området var rädd för att tappa bort mig och gå vilse. Kul liksom. Efter säkert en timme eller ännu mer hittade vi vår riddare som tog oss tillbaka till lägret.

När alla fem riddare hade hittats var vi allihopa tvungna att leta efter ytterligare en person som gömt sig uppe i ett träd och han gav oss den sista ledtråden. Och till sist, efter att alla sprungit i ett led hållandes varandra i handen, hittade vi den förbaskade geten. Som var fylld med vin, såklart.

Hela grejen var för mig ganska annorlunda, och jag hängde inte riktigt med och lyckades inte leva mig in i stämningen och kände mig lite malplacerad eftersom Laia ibland sprang ifrån mig och jag fick klara mig på egen hand. Men det var ändå kul att ha varit med om.

Efter getleken började festandet på riktigt. Jag mådde inte riktigt bra i magen och gick och la mig för att vila i tältet, och lyckades faktiskt somna trots allt oväsen runt omkring. Det jag tycker är lustigt är att alla festar tillsammans, barn som ungdomar som vuxna. Man skulle kanske kunna jämföra det med midsommar, men lite värre.

Idag åt vi frukost på berget, de fixade dit varm choklad (supertjock, och de kallar den för Xocolata desfeta = smält choklad) och coca, en sorts sockrat bröd som man doppar i chokladen. Det är väldigt typiskt för Katalonien och jag har varit med om det flera gånger innan. Sedan fick jag och Laia skjuts ner till byn igen som tur var, och nu sitter jag här.

Lite senare idag är fortsättningen på historien, för geten ska hjälpa en kille att "rädda" en tjej (som spelas av Laia) från att bli bortgift med en annan. Eller något sådant. Så det blir nog sent idag också, men trots att vi sov i tält inatt lyckades jag sova riktigt bra. Vet inte riktigt hur det gick till, men jag är inte ens speciellt stel någonstans i kroppen. Och ögonen klarade sig bra trots att jag sov med linser. Det enda som behövs nu är egentligen en dusch, men jag tror jag ska lägga mig en stund på terassen och vila innan det.

Kommentarer
Postat av: Mammica

Oj vilket äventyr! Och icke-svenskar som tycker att vårt midsommarfirande är väldigt märkligt!

2011-08-12 @ 19:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0