Spansk matkultur

Just nu sitter jag hos frisören. Dora heter hon. Hon borstar mig, sätter klämmor i håret och gör tofsar. Jättemysigt. Plus att jag kan sitta med datorn samtidigt som hon underhåller sig själv.

Jag har tänkt på hur dumt matsystemet är i Spanien. Man äter oftast två rätter, vilket ju gör att man har dubbelt så mycket arbete i köket. Istället för att göra mycket av en sak måste man göra lite av två saker. Som igår till exempel. Jag hade en portion av något som jag inte kommer ihåg just nu vad det var, men eftersom det inte var tillräckligt, och eftersom man som sagt var bör ha två rätter, var jag tvungen att göra en till. Ganska onödigt egentligen. Det är kul när man äter på en restaurang, för det känns som man får mer mat för pengarna på det sättet, men när man är hemma känns det bara jobbigt.

Visserligen är det vanligt att familjen här äter en del av kostcirkeln som första rätt, ris till exempel, och en annan del av cirkeln till andra rätt, en köttbit till exempel. I Sverige blandar man allting till en rätt, men här kan man alltså äta en hamburgare (utan bröd alltså) eller en fisk utan tillbehör.

Jag saknar svensk mat just nu, den känns liksom enklare. Fast ikväll är det ju pizzakväll. Det är ganska enkelt det också.

Kommentarer
Postat av: Lollo

saknar svensk mat också. speciellt svensk frukost! här är jag ju jättekonstig som äter mackor till frukost liksom. för mackor ska man äta till lunch. eeh.

2011-02-11 @ 20:14:31
URL: http://lizinamerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0