Första tiden i Korea

08.32

Nu har ni fått ett nytt år där hemma också. Jag har precis vaknat och trots att jag alldeles säkert skulle kunna somna om för ett par tre timmars extra sömn bestämde jag mig för att skriva lite i bloggen. Det har ju varit dåligt med det på sista tiden.

Jag tänkte berätta lite om min första tid i Korea och resan hit, som började ganska skakigt.

Först missade jag tåget från stan, med bara ett par sekunder. Osis. Sedan var nästa tåg försenat nästan en timme, vilket gjorde att när jag väl kom fram till Kastrup hade jag bara fem minuter på mig innan incheckningen skulle stänga. Det gjorde att det blev en liten språngmarch genom flygplatsen, hej och hå. Men jag hann i alla fall med mitt flyg som tur var.

På tåget träffade jag en kille som också var i senaste laget. Hans flyg till Genève skulle gå 17.15 (och mitt 17.25, så klockan var alltså 16.20 när vi väl kom fram med tåget), men jag hoppas han lyckades komma iväg också.

Flygresorna gick bra. Inget överraskande där, mer än att man fick innetofflor på långresan från Istanbul, och att man fick en jättesöt liten necessär med tandborsten. På de andra resorna till Australien har det inte varit riktigt lika "lyxigt", så det var trevligt.

Hee mötte mig på Inchon Airport utanför Seoul, och efter ca en timmes bussfärd var vi framme vid hennes lägenhet. Jag var supertrött eftersom jag sovit så lite under resan och klockan var 16.50 lokal tid vid landningen (vilket innebär 8.50 hemma i Skandinavien).

Efter en supersnabb rundtur i lägenheten, som är pytteliten för fem personer att bo i, gick vi för att titta på hennes lillasysters Taek-won-do-uppvisning. Därefter handlade vi lite och fixade ett resekort till mig (för både buss, tåg, metro och taxi (!)). Det blev en sen middag, en typisk koreansk sådan, med en skål med ris och flera olika små tilltugg. Bland annat kimchi! Som jag längtat efter det. Men jag vågade inte äta för mycket, dels eftersom min mage redan var lite halv upprorisk, och dels för att det är så starkt.

Jag intog den enda sängen i lägenheten för natten. De andra sover på golvet, mamman, pappan, lillasyster (9) och lillebror (12) i ett rum, och Hee i vardagsrummet. Det är helt normalt i det här huset eftersom sängar inte får plats, fast jag har fått lillebrors rum eftersom jag är gäst. Egentligen hade det inte spelat så stor roll om jag också sovit på golvet för sängen är nog en av de hårdaste jag sovit i någonsin.

Torsdagen var min första riktiga dag här i landet. Vi började med sen frukost bestående av en blandad röra av ris, grönsaker och stekt ägg, sedan åkte vi till posten och postade mitt paket jag hade velat posta i Istanbul eftersom det skulle till Turkiet. Men eftersom det inte fanns något postkontor på flygplatsen gick det inte.

Därefter åkte till till N Seoul Tower tillsammans med lillasystern och pappan, åkte linbana och njöt at utsikten. Seoul är en gigantisk stad!! 12 miljoner bor det här, 48 miljoner i hela landet, som bara är en femtedel så stort som Sverige.

Nästa stopp blev ett palats vid namn Gyeongbokgung och kikade runt. Hela tiden höll vi dessutom utkik efter en sydafrikansk kille som vi stötte på vid linbanan. Jag trodde först han var australiensare, det lät så på honom nämligen, men han frågade om han kunde hänga på oss eftersom han hörde att vi skulle till palatset. Men Hee missuppfattade honom och trodde bara att han frågade hur lång tid det tog att ta sig dit, så det blev inget sammarbete, plus att det ändå hade blivit trångt i vår bil med en extra långskank.

Pappan och lillasystern lämnade oss så småningom och Hee och jag strövade omkring på egen hand bland några smala gator, fullproppade av affärer och människor. Hees mamma hade hittat en vegetarisk restaurang, men när vi väl kom dit var den stängd och öppnade inte förrän om 30 minuter. Jag har inte nämnt än hur vädret är här, men det är KALLT! Runt -10 var det definitivt, och när man bara går och väntar på att tiden ska gå så man kan äta känns det ännu kallare. Därför tog vi skydd inne på ett café och drack lite värmande choklad och te.

Lunchen var god, jag åt sojaprotein barbeque med ris, så klart. Efter det fortsatte vi vår upptäcktsfärd och hamnade på ett museum för en gammal koreansk ledare (Yi Sun-sin led om jag minns rätt). Vi tittade på en 4D-film och skrev mitt namn med koreansk pensel på rispapper. Vi åt även en kul kulglass, alltså en kul glass bestående av små minikulor. Sen tror jag vi åkte hem.

Den kvällen blev lång, för under dagen hade jag upptäckt att The Body Shop i Korea är superbilliga. En del saker är nästan hälften så dyra här jämfört med i Sverige. Därför surfade vi runt och skrev upp vad jag vill köpa, och det blev en liten lista av det hela.

Vi kom inte i säng förrän vid 2, och skull upp 6.30 dagen efter. Hee skulle nämligen ha ett förartest kl 8.30, och jag följde med henne till det. Det var på ett inhägnat område, med en liten bana där man skulle köra runt och parkera och massa sånt. Hon fick 94 av 100 i betyg efteråt, vilket var bra gjort. Men de kör automatväxlad, så det är ju inte så mycket att tänka på egentligen. Bara styra, gasa och bromsa. För er som undrar kan jag säga att de har högertrafik, precis som hemma. i Japan däremot kör de på vänster sida.

Efter körningen tog vi oss till en hårsalong. Jag hade nämligen bestämt mig för att klippa och slinga mig här. Lite spännande och galet. Klippningen blev bra, för hon tog bara ytterst lite av topparna, precis som jag ville, men slingningen blev asiatiskt blond, dvs inte så vitblond som hemma utan mer brungulblond. Jag har inte helt bestämt mig för om jag gillar det än, men låter det vara så här tills jag kommer hem. Sedan får jag bestämma vad jag vill göra. Notan för kalaset belv betydligt högre än jag räknat med, jag kunde till och med fått det billigare hemma, men det var en upplevelse i alla fall.

Vi tittade på ett till palats och åt italiensk lunch, dvs pasta och pizza. Kändes lite konstigt, men jag är rädd att jag kommer tröttna på asiatisk mat annars.

Sedan blev det shopping, shopping, shopping. En tusenlapp på Body Shop, och jag "tjänade" 600 kr jämfört med om jag hade köpt det i Sverige. Det blev även en tröja på Mango (!), där Hee köpte fyra tröjor och ett par shorts. Någonstans efter all shopping gick musten ur mig. Vi satte oss på Starbucks och jag somnade nästan i stolen. Så istället för att stanna kvar till midnatt åkte vi alltså tillbaka hem, jag sov i ett par timmar, och nyåret väntades in framför TV:n. Ett ganska tråkigt nyårsfirande, som jag skrev igår, så nästa år ska det bli andra bullar. Då är jag redo för partaj!

Idag vet jag inte exakt vad vi ska göra, men jag ska i alla fall försöka sova en timme till eller så, så jag orkar med en dag utan att ramla ihop ikväll. Det här inlägget har tagit nästan en timme att skriva, men det var lika bra att få med allt eftersom jag uppdaterar så sällan nu. Jag vill ju inte gärna sitta vid datorn istället för att umgås och upptäcka Korea. Men fortsättning följer i alla fall.

Kommentarer
Postat av: B

Film i 4D? En film som inte står stilla kanske - enl Einstein är ju de fyra dimensionerna xyz och ti

2011-01-01 @ 10:07:54
Postat av: Lollo

glass! dippin' dots! heter den här borta i usa iaf. så jäkla gott!

2011-01-02 @ 00:37:25
URL: http://lizinamerica.blogg.se/
Postat av: Nina

Va det är roligt och intressant att läsa din blogg! Jag har en fråga hur blir man au pair till exempel jag är jätteintresserad av Korea och tanken att bli au pair har börjat dyka upp runt mina tankar. Jag har velat testa att bli en au pair och det skulle vara superkul om man kunde bli det i Korea.

2011-01-09 @ 13:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0