Full rulle i Seoul

Kl. 00.27

Oh my god. Idag har jag gjort massa kuliga saker.

Först var vi på Nationalmuseet, inte jättekul direkt, men intressant.

Därefter började det roliga. Vi mötte upp en av Hees vänner och vi styrde kosan mot en karaoke. Precis som i Japan hyr man ett litet rum för sig själv och sjunger för full hals utan att någon annan bryr sig. Superkul! Jag tror jag ska öppna upp ett sådant ställe i Sverige, för jag fullkomligt älskar det.

Sedan gick vi och åt tacos, jättekoreanskt, eller inte. Efter maten gick vi till ett klistermärkfotoställe. Dvs man tar kort på sig och pysslar till dem (under tidspress!) och får ut dem som klistermärken. Rätt billigt och jättekul!

Ni kan aldrig gissa vad som hände sedan. Jag fick min framtid utstakad! Vi gick till ett spådomscafé, där man under tiden som man dricker något blir spådd. Detta kan ske antingen genom tarotkort, eller genom sitt födelsedatum. Vi körde födelsedagar och faktum är att det var väldigt kul och spännande. Jag har ingen aning om hur länge vi satt där med vår "spåman", men han sa massa saker som lät väldigt trovärdiga. Och han använder sig av en gammal antik kinisisk spåteknik för att få fram allting. Vi får dessutom komma dit fler gånger helt gratis under ett år, så jag tror jag ska dit en gång till innan jag åker hem. För att se om ja får samma information som nu.

Igår gjorde vi inte så jättemycket. Vi åkte till Nationalmuseet, bara för att upptäcka att det var stängt. Så då åkte vi till gränsen till Nordkorea. Det finns ett observatorie där man kan kika norrut och se hur nära vi befinner oss diktaturen Nordkorea. Gränsen är en flod och det bredaste stället är 4,3 km medan det smalaste bara är 460 meter. Spännande. Det känns nästan som man varit där, fast ändå känns det som en helt främmande värld, helt olik resten av vår "vanliga" värld.

Vi var även i en uppbyggd turistby med massa olikfärgade hus vid namn Provence. Även det var en helt annan värld.

På kvällen åkte vi till Hees faster och åt middag. De har en ~8 år gammal son som är hur mysig och rolig som helst. När han dessutom pratar engelska med mig blir det bara ännu bättre. "You want to do hide and seek with me?" frågade han. Klart jag ville leka kurragömma med en sådan charmknutte. Vi gick och sjöng karaoke med honom och Hees lillasyster också, och herregud vad pojken sjöng. Det skakade nästan i väggarna.

Imorgon ska vi åka söderut, till Busan (Pusan) och lite andra ställen. Tre dagar blir vi borta, och det ska bli kul att åka på utflykt.

Som extra knorr på det här inlägget lägger jag upp en bild på våra klistermärkfoton.



Jag är den blonda (min nya hårfärg) om ni undrar. Hee är hon i röd tröja.

Kommentarer
Postat av: Mammica

Det ser nästan mer rött ut än blont...

2011-01-02 @ 16:40:38
Postat av: B

Gammal kinesisk spådomsteknik är säkert varken bättre eller sämre än modern västerländsk, en lämplig dos cold reading kombinerat med påståenden som passar in på vem som helst.

2011-01-02 @ 18:35:25
Postat av: B

wassup?

2011-01-05 @ 09:35:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0