Ecuador

Vad tiden flyger fort ibland.

Jag har spenderat de senaste tre (antagligen 4, men vem håller koll) timmarna med att läsa tre bloggar om volontärarbete i Ecuador.

Bloggarna var väldigt olika varandra:

Första var skriven av en ung tjej som jobbade på ett barncenter i Quito. Hon tyckte det var ganska jobbigt och verkade mest roa sig, det var i alla fall det hon skrev mest om.

Andra hade två författare, det var ett par som först var i Quito en sväng, och sedan åkte till en liten by i norra Ecuador där standarden var ofantligt mycket lägre än i storstan. Tjejen praktiserade på förlossningsavdelningen på ett sjukhus och killen på en skola. Dessutom upptäckte de fler platser i Sydamerika, så som Peru och Bolivia.

Tredje och sista bloggen var kanske den mest intressanta och skrevs av en ensam kille. Han jobbade på en skola i en kustby i södra delarna och trivdes kanonbra. Kanske är det så att man dras till bloggar som har positiva vinklingar istället för negativa, som den första? I alla fall så åkte även han runt och såg sig omkring, och beskrev Galapagosöarna, Peru och Colombia på ett väldigt lockande vis.

Varför har jag då spenderat all denna tid på bloggläsande? Jo, jag funderade redan förra hösten på att åka som volontär till Ecuador och nu har tankarna kommit tillbaka. Därför gör jag lite research just nu, något jag annars brukar vara väldigt dålig på att göra (det enda jag visste om Australien när jag var på väg dit var att jag ville till Sydney). Jag brukar annars ta det som det kommer, men eftersom Sydamerika är ganska annorlunda tror jag att lite efterforskning kan vara bra.

Jag vill ju passa på att göra så mycket som möjligt när jag väl ger mig av någonstans, men samtidigt göra speciella grejer, som att jobba på en farm mitt ute i australiensiska öknen, fyra timmars bilfärd från närmsta stad. Så frågan är, vad vill jag göra i Sydamerika?

Inkaleden verkar intressant. Jag vet ingenting om den, men den låter bra. Sedan fanns det massa vattenfall och vulkaner som också var värda besök. Jag tror jag ska återuppta kontakten med alla mina sydamerikanska vänner från Ecuador och Chile. Jag kände en familj från Colombia också, men de har jag ingen möjlighet att kontakta. Dessutom kan jag prata med min brittiska vännina som varit runt lite i trakterna.

En annan fråga, som egentligen är två funderingar, är när och hur länge jag vill vara borta. Jag hade tänkt till hösten, men resesäsongen håller på till början av oktober. Det innebär två månader till jul. Vill jag missa en svensk jul?

Många frågor och funderingar som ännu saknar svar. Men det är onekligen intressant att tänka på.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Behöver man ha utbildning för att jobba som volontär?:)

2011-03-03 @ 07:46:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0