Fredag

Nu är väskan nästan klar, ska bara vänta på att mina kläder där nere ska torka ordentligt, så jag kan se om jag behöver ta hem något och tvätta om det i en riktig tvättmaskin (visserligen har vi visst köpt in en ny där hemma, så vet inte hur bra den är, men hoppas den fungerar bättre än den här). Sen ska jag även lägga ner kläderna jag har på mig för tillfället, men tyckte det var lika bra att ha dem idag, eftersom jag ändå skulle hem och tvätta dem.

Pappa Alv är borta hela dagen idag, kommer hem inatt någon gång, så det blir bara jag och Mamma Alv med barnen ikväll, och jag har kommit på att vi måste göra pepparkakshuset. Vi får se hur det blir, spännande i alla fall. Har aldrig gjort det på egen hand, så blir ett litet äventyr.

Jag har fortfarande ingen bil, därför var jag tvungen att ta bussen i morse som bekant. Och den har väldigt svårt för det där med tider. Här kan det bli så att den går 10 minuter innan tidtabellen (imorse var den 5 minuter tidig eller något i den stilen) eller 10 minuter efter (de tre senaste dagarna har den varit sen, igår kom jag hem så mycket som 20 minuter senare än vanligt). Det är samma chaufför som har kört de senaste dagarna, och han har lärt sig var jag bor nu, jag behöver inte säga det, utan han klickar på min by automatiskt.

Köpte förresten två julklappar idag. En till någon där hemma, och en till barnen. Jag hittade den av "misstag", hade inte tänkt köpa något mer än det jag redan har, men den var så bra, så var tvungen att köpa den, även om den var lite dyr. Det var en bok med "Mina 1000 första engelska ord", på spanska alltså. Massa bilder med orden på båda språken, och tänkte att det är ju perfekt, för då kan jag lära mig spanska samtidigt som barnen lär sig engelska. Frågan är om de uppskattar det bara, bortskämda ungar är inte lätta att få nöjda.

Till Föräldrarna Alv köpte jag en låda vin, fyra flaskor var det visst i den, men jag kan inte ett dugg om vin, så vi får väl se vad bedömningen blir. Jag frågade en kvinna i affären om hjälp, men hon visste inte mycket sa hon, trots att hon stod vid vinhyllorna och verkade vara där för att hon faktiskt kunde hjälpa till. Men nej, de som jobbar på Carrefour vet ingenting om stället. När jag letade efter havregryn frågade jag två olika personer om det fanns, men ingen visste.

Förresten, min chokladpudding är helt puts väck. Pappa Alv har ätit det mesta, kul att han uppskattade det. Jag for nog ta och göra det fler gånger.

Hm, vad kan jag mer skriva. Jo, det kändes som världens naturligaste sak att köpa vin. Ibland är Sverige rätt konstigt, varför ha en 20-årsgräns egentligen? Och jag såg Absolut Vodka för 10 euro. Och med citron och mandarin kostade det 11 någonting. Hur kan det vara möjligt?

Jag blev förresten sugen på att sjunga SingStar innan idag. Och sen måste jag komma ihåg att ta med mig flöjterna ner hit också. Pappa Alv tyckte det var kul om jag kunde lära barnen spela, så ska ta ner mina nybörjarböcker. Undrar bara om barnen har tålamod och lust att lära sig spela flöjt.

Jag måste förresten nämna att vi har haft en fransman i klassen den här veckan. Seb, 30 år (jag var tvungen att fråga honom idag, eftersom det var hans sista dag och jag ville veta det) och kommer från Paris. Han har bara varit här i fyra dagar, men det var tydligen tillräckligt enligt honom. Och ja, vad ska man säga om honom. Han är VÄLDIGT speciell på många sätt. Dels har han en kraftig fransk brytning när han pratar spanska. Dels är han speciell på så sätt att han pratar mycket, högt och om ibland konstiga saker. Han skrattar ofta åt sig själv, och bryr sig inte alltid om vad läraren säger. Han kan komma in i en diskussion med någon i klassen som han inte vill avbryta, och lyssnar inte på läraren om han/hon ställer en fråga. Luc tyckte han var arrogant, men hon träffade honom bara en dag. Men han kan få för sig att han måste rita på tavlan för att förklara vad han pratar om, och då går han sonika fram till tavlan, tar pennan och börjar rita. Men det har varit kul med honom i klassen trots allt, man har inte behövt tänka så mycket, eftersom han gärna pratat på själv.

Imorgon klockan 11.05 går planet från Madrid om det inte inträffar något. Köpenhamn, akta er, för snart får ni besök!

Kommentarer
Postat av: Linn

Vad skönt att komma hem ett tag! Vad är det du saknar mest hemifrån?

Tack för tipset om den spanska familjen, men det blir nog Kanada i sommar för min del. Men jag blev glad att du tänkte på mig!

Ha en trevlig hemresa!

2007-12-21 @ 17:49:24
URL: http://darlingcherry.blogg.se
Postat av: Linn

Ja, om man ska åka med en organisation är kanada jättekrångligt. Men om man åker privat som en "gäst" och bara har en deal med familjen är det inga problem. Jag har ju hittat denna familjen på aupair-world,.
Det ska bli kul, jag tror Kanada är ett häftigt land!

Förutom familjen och vännerna saknade jag min egen säng, mörkt bröd, plock-godis och mammas mat förstås!

2007-12-21 @ 18:26:28
URL: http://darlingcherry.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0