Hemma

Jag är hemma idag. Tyckte det var skönast så. Har duschat och ska nog köra lite fransk manikyr snart. Sen måste jag plugga också, så jag slipper det inatt. Men om jag känner mig själv är jag lat på den fronten.

Jag var nyss nere i samhället om man säger så, dvs jag gick ner för backen, svängde höger på en gata, gick förbi det lilla torget ,"la plaza", och letade reda på en liten affär Mamma Alv berättat om för mig. Trots att jag bott här i tre månader nu (det är 12:e idag, vilket innebär exakt 3 månader, även löningsdag alltså, men tvivlar på att någon av Förändrarna Alv tänker på det, och det känns så pinsamt att påpeka det varje gång) vet jag ytterst lite om det lilla minimala samhället, snarare byn, jag bor i. Det enda jag vet är var torget och kyrkan och busshållplatsen är. Det är i princip allt, eller ah, sen vet jag ju var tjurfäkningsarenan är också, och sen har jag sett en skylt med ett apotek, och har varit och handlat bröd på en sorts pub som stank rök. Men sen är det nog stopp skulle jag vilja påstå. Ska nog be Mamma Alv gå en runda med mig och visa allting någon helg efter jul, för före lär det inte finnas tid.

I alla fall, jag kom bort från ämnet. Jag skulle köpa mjöl, eftersom jag upptäckt igår att det inte fanns tillräckligt (och nu kom jag på att jag kunde ju ha frågat henne i affären om hon hade kardemumma, men det hade hon säket inte haft ändå så). Så, jag gick till den här lilla affären och frågade efter harina, och så fick jag en vanlig plastpåse med massa mjöl i. 80 cent kostade den. Jag tyckte det var svinbilligt, och när jag nu kom hem var jag tvungen att väga den, 1030 g. 80 centimos. Är det bara jag som tycker det är billigt?

Så nu kan jag baka mina Lussekatter, än om med saffran i. Som jag inte gillar, men ändå. Kardemumman är på väg ifrån Sverige, så kanske kan göra en ny god sats nästa vecka.

Städerskan kom förresten för 10 minuter sen, precis efter att jag hunnit upp och lämna mina saker på rummet. Jag tackade henne för i måndags, och hon sa att numret jag skickat till var hennes man, inte hennes dotter. Lite pinsamt, men det var visst så att den gången dottern ringde till mig hade hon inte haft pengar på sin mobil och lånat sin pappas. Så, så var det med den saken. Skönt i alla fall att jag blev insläppt i måndags.

För övrigt, gasgubbarna kommer nog inte idag trots allt. Så det blir bara jag och städerskan här i huset. Jag handtvättade förresten tre av mina tröjor innan. Och i morgon ska jag nog köra en maskintvätt också. Vill helst göra det själv, även om maskinen inte alls vill göra som jag vill. Alltså, den tvättar inte rent enligt mig, som jag ständigt klagar på. Hur som haver, nu får det här räcka för stunden. Tjillevippen!

Kommentarer
Postat av: kristin

oj vad roligt det låter. var det inte lite otäckt i början att börja jobba som au pair? eller kände du familjen sen tidigare?

2007-12-12 @ 12:50:20
URL: http://knisdinds.blogg.se
Postat av: kristin

men du kunde spanska osv innan väl? annars hade det ju blivit lite jobbigt! :)

2007-12-12 @ 13:02:23
URL: http://knisdinds.blogg.se
Postat av: Mammica

Mjöl är otroligt billigt även här hemma. Fattar inte hur det blir något över till bönderna och kvarnen när butiken och staten (moms) tagit sitt.
Hoppas att det blir goda lussekatter!

2007-12-12 @ 13:42:37
Postat av: Maddiie

Kan du inte visa lite bilder från där du bor? :)
Jag vill också jobba som au pair i framitden !

2007-12-12 @ 14:48:07
URL: http://maddiies.blogg.se
Postat av: Maddiie

Kan du inte visa lite bilder från där du bor? :)
Jag vill också jobba som au pair i framitden !

2007-12-12 @ 14:48:17
URL: http://maddiies.blogg.se
Postat av: Mammica

Chokladen som Linn har fått skulle jag kunna tänka mig att testa...

2007-12-12 @ 18:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0