Au pair-tips och svenska varor

Det blev aldrig några chokladbollar igår. Trots regn och rusk stannade vi kvar efter skolan. Barnen älskar att hoppa runt i vattenpölar och blöta ner sig, så jag lät dem leka med Jav medan jag pratade med Mamma Pat. Hon letar efter au pair nu också (eftersom jag är så perfekt vill hon ha en likadan som jag, haha, och Jav har till och med han sagt att han vill ha en Anna, lite kul), men hon kan ingen engelska, så de var här i helgen och fick hjälp av Mamma Alv. Men eftersom de flesta au pairer skriver på engelska kan Pat behöva lite översättningshjälp. Och då får jag rycka in.

Om det är någon där ute som letar au pair-familj kan jag tipsa om den här. Mamma Pat är jättesnäll och trevlig, och barnen (Jav, pojke på 5 år och Lin, flicka på 2 år i maj) är lugna och snälla. Jag har aldrig sett Jav gråta utan anledning eller skrika så som mina barn kan göra ibland. Pappan verkar även han trevlig, även om jag inte pratat så mycket med honom eftersom det mest är Pat som hämtar Jav. I jobbet ingår ingen städning, mer än att bara hålla reda på leksaker lite grann och så. Du ska prata främst engelska med barnen (speciellt Jav eftersom Lin inte går i skolan än, och håller bara på att lära sig prata spanska), men ingen av föräldrarna kan engelska själva. Därför är det ett måste att kunna spanska, i alla fall hyfsat bra, annars blir det nog rätt tufft. Vill du har mer information, skriv till mig så ger jag dig länken till deras au pair-sida.

Jag kom visst bort från ämnet, chokladbollar och regn var det ju det skulle handla om. Vi stannade som sagt kvar en hyfsat lång stund, och när vi kom därifrån var ungarna så klart dyblöta, så när vi kom hem bestämde jag mig för att ta badet en dag för tidigt. Det gick hyfsat bra. Alvita sov när vi kom hem, så jag ville låta henne göra det, och ta Alvato under tiden, men han ville så klart att Alvita skulle vara först, trots att hon sov. Till slut lyckades jag dock få honom med mig, efter mycket tjatande. Alvita kom upp till oss efter en stund, och efter lite plaskande var båda två nybadade och fina. Efter det var klockan så pass mycket så jag bestämde att det var onödigt att göra chokladbollarna. Bättre att vänta till idag istället.

Jag tog en sväng med Luc på Carrefour idag igen, men hittade fortfarande inga havregryn. Så klart glömde jag bort vad det hette igen (dumt av mig att inte skriva upp det på en lapp!) så jag kunde inte fråga någon. Jag kom även på igår att det behövs pärlsocker, men när jag frågade Mamma Alv om vi hade det här hemma, visste hon inte vad jag menade. Jag tror inte att det finns i Spanien, hon fattade i alla fall inte vad jag menade, så det får bli sånt där färgat strössel, det går nog lika bra, plus att det blir roligt med färgerna. Man tager vad man haver heter det ju, alltså müsli och strössel. Perfecto!

Det är lite kul, deras förra au pair var ju också svenska, och därför finns det svensk vanillinsocker (eller vaniljsocker, vad det nu var) och kakao. Behöver bara som sagt lite svenskt pärlsocker så hade det varit fullbordat. Får nog ta med mig en förpackning när jag kommer tillbaka efter julsemestern. Nu ska jag nog vila en stund innan det bär av mot barnens skola.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0