Pengar, pengar, pengar

Jag läste precis att 50-öringen är på väg att försvinna. Min första tanke var "NEJ!". Nu är jag så van vid att ha ända ner till 1 litet fjuttigt cent, det vill säga knappa 10 öre. I början var det fruktansvärt onödigt enligt mig (och många andra) och det tycker jag fortfarande. Men vad händer om 50-öringen försvinner i Sverige? Antagligen inte så mycket, men vem vet, smyghöjningar känns rätt lägliga. Eller tja, det kanske jämnar ut sig. Något som kostat 19,27 tidigare kostade i realiteten 19,50, men nu kanske man betalar 19,00? Fast något som kostar 19,73 kostade innan 19,50 i verkligheten, men utan 50-öring blir det 20,00? Eller kanske man slopar alla öresavrundningar helt och hållet? Allt kostar jämna kronor, och hela grejen med ören försvinner? Ett minne blott?

Jag minns när tuggummina kostade 50 öre styck i Pressbyrån, idag har jag inte en susning vad de kostar, antagligen 1 krona. I alla fall kommer det bli så utan 50-öring. Jag kommer trots att den lilla fjuttiga metallbiten ofta känns meningslös antagligen sakna den. Kan det bero på att jag inte bor i Sverige för tillfället och känner mig extra svensk bara därför? Kan mycket väl vara så.

En helt annan grej. Som visserligen också har med pengar att göra. Att skicka ett vanligt brev till Australien från Spanien kostar 78 cent (varken mer eller mindre, 78 precis på pricken), det vill säga ungefär 7 kronor. Att skicka ett vanligt brev till Sverige från Spanien kostar 57 cent. Vad det kostar inom Spanien vet jag dock inte. Antagligen runt 36 för att göra upp ett mönster. Detta jämfört med vad det kostar i Sverige, titta här:

Inrikes Sverige 5,50 kr (Kommer det bli 6 kronor utan 50-öring??)
Inrikes Spanien 36 cent (Gissning alltså) = 3 kr
Skillnad: 2,50 kr

Inom Europa Sverige 11 kr
Inom Europa Spanien 57 cent = 5 kr (Alltså billigare än ett inrikesbrev i Sverige!!)
Skillnad: 6 kr

Utanför Europa Sverige 11 kr
Utanför Europa Spanien 78 cent = 7 kr
Skillnad: 4 kr

Svenska posten, som förresten inte finns eller vad det nu är som gäller, och som dessutom tydligen ska bli dansksvensk och jag vet inte allt, vi kan lika gärna dela på Norge också, svenskarna och danskarna, så blir allt som i gamla goda tider, skicka över Skåne till dem så de blir glada också, är dyr. Nej, men skämt å sido, det handlar väl inte om några jättesummor direkt, men jag vill påstå att 5,50 för ett inrikesbrev är lite väl maffigt.

Jag är helt säker på en sak vad det gäller pengar. Jag vill inte ha euro i Sverige. Alla länder som infört det har klagat på att alla priser stigit, och när vi redan har så pass höga kostnader för allting, varför vara så dumma att göra det ännu dyrare? Det lär ju knappast bli så att priserna sänks? Eller kan jag möjligtvis ha fel?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0