DELE och övrigt

Jag är supertrött efter två överstressande dagar, och en helstressad vecka. Men till slut är äntligen DELE och allt som har med spansk examen att göra slut. Por fin!

I torsdags gjordes den muntliga delen och jag och Yas skulle träffas vid Metro-stationen nära stället i Madrid där provet skulle hålla hus. Jag skickade ett sms till honom när jag var på Metro-tåget för att säga att jag var nära eftersom han redan var i Madrid. Jag var tvungen att byta tåg och på mellanstationen fick jag svar från honom att det var uppfattat. Två sekunder senare tittar jag upp åt höger och vem ser jag inte komma gående där om inte självaste Yas! Det var en chock för oss båda, och han hoppade baklänges när han såg mig stå där och vänta. Fullständigt komiskt, haha.

Själva provet gick inte jättebra. Jag var superdupernervös och har ingen aning om hur många fel jag gjorde. Inte för att själva provet var svårt, det var rättare sagt fårvånande enkelt, men tack vare nerverna som fick utspel har jag ingen aning om jag gjorde bort mig totalt eller inte.

Fredagen var betydligt lugnare än torsdagen. Det blev en tidig morgon, fick gå upp klockan sex för att hinna in till Madrid till 8.30 (okej, sex är inte jättetidigt, men kvällen innan var jag ju bara tvungen att se om Charlotte skulle gå vidare till kvällens final). Mötte upp Yas på tåget, eller rättare sagt, han mötte upp mig, och sen var det provdags igen. Alla skrivdelar och hörförståelsen var enkla, det var nog bara tre frågor eller ord jag tvekade lite på, men över lag var det betydligt enklare än jag trodde. Även om det inte var ett test för totala nybörjare, men förvånansvärt lättskrivet.

Båda dagarna hade jag hoppats på att kunna stanna kvar i Madrid för lite shoppning, men de planerna grusades rejält. Mamma Alv var borta med jobbet från onsdag-fredagkväll och Pappa Alv kunde inte heller hämta barnen någon utav dagarna. Torsdagen ställde Farföräldrarna Alv upp men ville att jag skulle komma hem så fort som möjligt eftersom deras andra två barnbarn var hemma hos dem eftersom deras föräldrar också var bortresta. Det jag tycker är lite dumt eller vad man ska säga, är att de här två killarna är 14 och 16, eller 15 och 17, vet inte riktigt, men i den åldern bör man väl klara sig själv, eller??

Fredagen kunde jag hämta dem, men hade jättegärna stannat kvar i Madrid, inte bara för shopping, utan även för att Yas kom med förslaget att äta lunch tillsammans på en bra japansk restaurang i närheten. Tyvärr öppnade de inte förrän en timme senare och jag hade inte tid att vänta så länge. Men jag lovade honom att vi måste gå dit en annan dag.

Idag gick jag upp vid 11, och hade då sovit nästan 12 timmar, lika mycket som jag sovit de två föregående nätterna tillsammans. Jag hade helst sovit mycket mer än så, men Alvita hade bestämt sig för att jag skulle upp då. Dagen har mest spenderats framför datorn och tv:n. Vi har kollat på Ratatouille (hur det stavas vet jag inte, och på svenska har jag för mig att den heter Råttatouille eller något sånt där, orkar inte leta reda på det) och Mary Poppins. Båda två naturligtvis på spanska, men jag förstår nästan allting, så det går bra ändå. Och ikväll är det ju Eurovision, och eftersom jag är i Spanien kan jag slänga in några röster på Sverige.

Dock har jag ont i huvudet och är trött, så blir ett litet mysterium hur jag ska orka hålla mig vaken under hela festivalen, men ska göra mitt bästa ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0