Svar på kommentar

Jag skulle ju svara på Anonyms kommentar också. Så här låter den:

Kommentar: Hej jag undrar vilken utbildning du har i tursim? Är själv lite intresserad utav att jobba med det:) Vad tycker du om det jobbet och vad är nackdelar/fördelar med det? tacksam för svar :)

Svar: Jag har ingen som helst turismutbildning i grunden, utan halkade in på min reseledarkarriär med hjälp av det berömda bananskalet. Min mamma såg en annons i tidningen, jag skickade in mitt CV, blev en av drygt 30 som fick komma på en fyra dagar lång kurs, som samtidigt fungerade som vidare uttagning, och lyckades på något sätt bli en av de 10 som blev erbjuden jobb en vecka senare. Det är alltså allt.

De där fyra dagarna var fulla av information men väldigt roliga samtidigt. Som ett sista steg i utbilningen fick jag följa med som assistent på en resa till samma resmål som jag skulle köra. Men efter det slängdes man ut i verkligheten och fick ta hand om sina egna goa resenärer.

Fördelarna med att jobba som reseledare på buss är att man träffar så himlans mycket roliga människor. Ingen dag är den andra lik och man vet aldrig vad som kommer hända. Det är ett omväxlande yrke med många olika delmoment och man har alltid någonting att göra.

Nackdelarna är att jag jobbar nio dagar i sträck, 24 timmar om dygnet. Det är tufft och man måste alltid vara beredd på att rycka ut (en del stänger av sina mobiler på nätterna, men jag tycker att man som reseledare faktiskt ska vara redo att hjälpa till om något skulle hända). Sedan kan man diskutera lönen också. Jag har ett litet, litet fast så kallad traktamente, medan resten är provision. Det innebär att om jag inte säljer några utflykter eller luncher så blir sifforna på lönelappen inte jätteroliga. Vilket kan kännar surt ibland.

Men jag tycker ändå att fördelarna helt klart väger upp nackdelarna. Man förenar ju nytta med nöje om man jobbar som bussreseledare! Man får resa samtidigt som man (förhoppningsvis) får betalat för det! Kan det bli bättre än så? Jag längtar i alla fall att få komma ut på motorvägarna igen, och se om jag kan förbättra mig ännu lite bättre än mot förra året. För en reseledare är alltid i ständig utveckling!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Okej tack så mkt :)

2011-04-03 @ 17:56:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0