Inför test 2

Så kul det känns när man faktiskt kan ha en skriftlig konversation på katalanska. Jag vet ju naturligtvis inte om det blir hundra procent korrekt, men det spelar inte så stor roll, huvudsaken är att jag faktiskt kan.

Det är ju lovande inför ikväll. Jag tänkte skriva ner allting som jag måste kunna, vilket inte är så mycket.

Vad heter du? - Em dic Anna.
Hur gammal är du? - Tinc vint-i-dos (22) anys.
Var kommer du ifrån? - Sóc de Suècia.
Var bor du? - Visc al carrer XX, 23, a YY.
Vad har du för telefonnummer? - El meu mobil és el 123.
Vad gör du en vanlig dag? - Em llevo a dos quarts de deu (9:30). Despés em dutxo... etc

Det är det enda jag behöver kunna. Fast min vanliga dag är ju ganska mycket, och han kommer ställa olika frågor så att det blir som en konversation. Så nu gäller det att lära sig så mycket som möjligt utantill för att kunna svara så bra som möjligt utan att behöva tänka allt för mycket.

Kommentarer
Postat av: Sara

Vi hade rätt skoj på spanska lektionerna på gymnasiet :D Saknar nästan dom!! :D

2011-02-09 @ 12:40:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0