I can now see clearly

Kl. 00.26

Oh, my God! Herre jösses!

Idag har jag spenderat mer pengar än vad jag hade med mig när jag kom hit (alltså med ALLA utgifter under hela vistelsen inräknade). Fast inte bokstavligt talat, för jag har inte betalat allt än, och jag får nog ta resten på kortet för annars blir jag utan kontanter, vilket inte känns så bra eftersom jag fortfarande har fyra hela dagar kvar här.

Vad la jag mina pengar på då? Jo, glasögon!!

Jag och Hee gick lite impulsivt till hennes optiker eftersom den låg nära vårt planerade lunchställe, som för övrigt är supergott och superbilligt. Vi delade på en liten minipizza (jag åt 3/4), en "riskakerätt" vid namn Tapoki, vitlöksbröd och en stooor tallrik ris med något kött och grönsakssåsgrejsemojs till (där Hee åt det mesta, men jag smakade lite ris och sås), plus två drickor. Allt detta gick på 97 kr. Alltså mindre än 50 kr var för all denna mat! Hans Deli, I love you!

Nåja, tillbaka till mitt synfel. Jag blev testad och precis som jag redan visste sa han att jag var blind. Vilken nyhet. Han sa att glas plus bågar skulle kosta någonstans mellan 50 000-100 000 won, vilket i svenska kr blir ca 320-640 kr. INGENTING alltså! Men vi gick och åt först för att jag skulle tänka lite på det, och efter maten kände jag mig glad och framför allt KÖPglad.

Så jag blev tilldelad ett par ganska små, men tjocka, svarta bågar, lite väl extremt för mig kanske, men jag vande mig snabbt vid tanken. Men det var bara plastbågar och jag tänkte att om det nu är så där superbilligt kanske jag kan hitta något lite mer exklusivt för ett vrakpris. Fast dessför innan hittade jag ett par STORA i svart plast som jag bara älskade för att de var så stora och coola.

Men sedan fick jag prova de lite dyrare, och hittade ett par Gucci som jag gillade starkt. Det hela slutade med att jag köpte dem, plus fyra stora flaskor linsvätska (plus fyra små). Med mina dumma ögon som inte ser någonting brukar det bli lite halvdyrt, men faktum är att jag kom undan med halva priset jämfört med hemma. 290 000 won för bågarna och 70 000 för glasen blir ca 2 300 kr!! INGENTING!! Linsvätskan kostade totalt 100 kr, och hemma får jag betala 80 kr för EN flaska. Så jag var ju bara tvungen att bunkra upp. Fast jag känner mig lite elak mot min optiker, som jag gått till i 15 år, dvs alla år som jag burit glasögon/linser. Hoppas han har förståelse för mitt svek.

Jag kan fortfarande inte fatta att jag kommit så billigt undan, och jag längtar tills jag får mina nya bågar imorgon kväll. Jag hoppas verkligen att jag fortfarande gillar dem, men det lär jag göra. Om inte annars har jag mina STORA svarta bågar. Som jag inte betalade ett skvatt för (de har oslipade glas i sig), utan som jag fick helt på köpet. HELT OTROLIGT! De måste älska att få lite utländska kunder. Och jag lovar att återkomma nästa gång jag är i Korea.



Och för att fira mina nya glasögon gick vi och sjöng karaoke i nästan två timmar. Vi betalade bara för en, men tydligen sjöng vi så bra att de la till mer tid för oss. Väldigt, väldigt trevligt det också.

Kommentarer
Postat av: Lollo

Hahhah shiiiit. 290 000 won, snacka om att den valutan står lågt i kurs.. shit!

2011-01-09 @ 23:38:43
URL: http://lizinamerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0