Mt Taebaek

Kl. 22.00

Nu är vi hemma igen efter vår bergsvandring. Dagen började tidigt, med mobilen som väckte mig redan 4.45. Sedan var det 4,5 timmar i buss till vårt Mount Taebaek. Det var oerhört brant den första delen och jag trodde seriöst jag skulle behöva sätta mig eller gå tillbaka, men det var bara att kämpa på.

Efter stigning på stigning kom vi till slut till toppen på dryga 1500 meter, där det blåste rätt rejält. Sedan bar det bara neråt. Skönt.

Det här var vad jag hade på mig idag. Från tå till topp:

Strumpbyxor. Två par vanliga strumpor. Ett par yllestrumpor. Kängor. Broddar på kängorna.
Strumpbyxor. Jeans. Termobyxor.
Tunn långärmad tröja. Vanlig långärmad tröja. Fleecetröja. Tunn gortexjacka.
Ganska tjocka fingervantar. Helly Hansen tumvantar.
"Ansiktsmask" (bild kommer så ni fattar vad jag menar).
Mössa från Nepal. Jackhuva.

Det var allt, och jag frös inte ett dugg. De enda gångerna det var kyligt var när vi stannade för att äta, och i början när vi stannade för att vila. Allt svett gjorde det kallt. Farligt att svettas i snön. Och efter vi ätit var fötterna, eller rättare sagt tårna, isbitar också, men efter en stund fick de upp värmen igen.

Själva vandringen var egentligen inte så vacker eller speciell. Bara jobbig. Det var en helt vanlig glesskog (med träd lite här och där, även om de väl var koreanska) och inget annorlunda för mig. Men det känns strongt att jag gjorde det. Hee ligger och sover nu, så utmattad blev hon, men jag är inte speciellt trött. Kanske för att jag sov på bussen hem. Men det ska ändå bli skönt att sova så småningom.

Kommentarer
Postat av: B

Här plaskar det för fullt, 4-5 grader varmt igår. Snön smälter bort, hurra!

2011-01-09 @ 09:05:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0