Katalanska till 120%

Nu har det gått fyra jag dagar och sex timmar sedan jag skrev i bloggen förra gången. En tillfällig bloggvila. Men nu är jag tillbaka! Fast det borde jag egentligen inte vara..

Förra inlägget handlade om katalanska, så därför passar det väl bra att forstätta på det temat.

Ni vet ju att jag pluggar katalanska för fullt, nåja, på halvfart kanske, och nu är det så att jag bara har tre veckor kvar här i Katalonien. Det innebär att jag inte kommer hinna klart kursen som vi håller på med nu, Nivell Basic 2. Förra kursen var alltså Basic 1. Därför frågade jag redan min förra lärare om jag eventuellt kunde få göra provet för Basic 2 i förväg, trots att jag inte kunde vara med på hela kursen. Det trodde han skulle gå bra.

Nu när den här nya kursen startade och vi fick en ny lärare frågade jag honom samma sak. Och igår berättade han för mig, och hela klassen, att jag skulle få göra provet, eller rättare sagt examen, för Basic 3!! Det är en oficiell examen som ger mig ett riktigt diplom och certificat. Visserligen är det den lägsta nivån, men det spelar liksom ingen roll. Nu måste jag plugga in ALL gramatik på mindre än tre veckor. Samtidigt som jag går på lektionerna för Basic 2 måste jag alltså lära mig allt annat utöver det. Konjunktiv, imperativ, alla olika pronomen etc. Helt galet är det, och jag är inte säker på hur det kommer att gå, men det är värt ett försök. Min ex-lärare hade tydligen sagt att jag lätt skulle klara av det eftersom jag är så intelligent och duktig. Jo, jag tackar ja.

Så, under mina sista tre veckor här kommer en stor del av min fritid spenderas med böcker och uppgifter. Plus att jag har gett mig katten på att bara prata katalanska här i huset. Det är lätt att komma av sig, och även barnen har svårt att ställa om sig till katalanska när de pratar med mig. Men det gör det bara roligare som tur är.

Kommentarer
Postat av: Lollo

haha shiiit vad ambitiös du är Anna! kör på! good luck!

2011-03-31 @ 03:49:37
URL: http://lizinamerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0