Ensam hemma 4

Här kommer uppdateringen:

I fredags blev det aldrig nagot mer i byn. Jag gick ner en sväng vid halv 11 för att se om jag kunde hitta Ros och hennes kompisar igen. Hon hade mitt nummer, men jag hade inte hennes, sa jag förväntade mig att hon skulle ringa vid den tiden och kolla var jag var. Jag gick ett varv runt byn, men sag inte till henne eller hennes kompisar. Dock hittade jag en tjej vid radiobilarna (ja, de hade det uppställt! Men jag körde aldrig, hade ju ingen att köra med sa att säga) som Ros pratat med tidigare under dagen. Jag fragade henne om hon visste var Ros var, men det hade hon ingen aning om. Sa, jag gick sakteliga upp till mitt hus igen. När jag stod utanför dörren vid kvart i 11 ringde Ros. Men da var jag trött och jag hade inte tänkt vara ute längre än till 11, sa det var inte lönt för mig att ga ner igen. Det slutade alltsa med att jag gick och la mig i hyfsad tid. Och jag var faktiskt rätt nöjd med det trots allt.

Lördagen var vigd at Segovia. Jag tog bilen vid 7.15 och rullade iväg till tagstationen cirka 15-20 minuter härifran. Ställde bilen där, tog taget in till Alcalá, träffade Luc pa perrongen, och Alb (en ung manlig lärare pa skolan, tror han bara är 23) inne pa stationen. Strax därefter kom även Kai, Jen och Lau. Sa det var fyra tjejer och tva killar (varav en "gubbe" för att citera Emily, haha). Det var en dyr biljett till Segovia, 14.80 euro tur och retur. Det tyckte i alla fall jag var rätt dyrt, men da visste vi inte hur langt det var dit. 3 timmar tog taget! TRE timmar!! Det hade ingen av oss en aning om (Alb kanske hade en liten aning, men inte sa stor koll) och vi blev rätt sura över den langa tagresan.

Väl framme i Segovia gick vi i alla fall till akvedukten som finns där. Jag är inte bra pa historia, sa om nagon vill veta mer om den (den är gammal, gammal) rader jag att söka information pa Internet. Vi gick även till katedralen (3 euro i inträde), men den var gigantisk och rätt fin. Synd att man inte fick ta kort där inne bara. Efter det gick vi till palatset. Studerande fick betala 2.50 euro och "vanliga" 4 euro. Egentligen är jag inte student, har inget studentkort, men jag gick in som det ända. Tur att jag slapp betala alla fyra eurosarna. Innan vi gick in i själva palatset at vi vad vi hade med oss. Jag tror att det bara var jag som hade med mig riktig mat. De andra at mest kex och godis. Men sa länge jag slapp vara hungrig var jag nöjd. Palatset var mattligt intressant, men vi hade rätt kul. Jag och Luc flummade hela dagen och hade kul ihop. Tur att hon ska stanna sa pass länge som hon ska. Kai är rolig han med. Han är verkligen en speciell liten japan. Han virrar ihop Suecia med sueco och Suiza och allt möjligt. Och sa vill han veta allt möjligt ocksa. Men han är kul han. Lau är trevlig ocksa. Och hon skulle visst stanna en vecka till, det var inte hennes sista vecka som jag trodde i ett tidigare inlägg. Hon är jättebra pa spanska, och jag mixade engelskan med lite spanska med henne. Jen är ju ocksa trevlig, men det tror jag att ni redan visste. Det är kul när hon och Luc pratar tyska med varandra och jag faktiskt förstar en hel del av vad de säger. Pa det sättet kanske inte min tyska dör riktigt än. Och till sist Alb. Vad jag förstod kan han inte sa mycket engelska, men han förstod lite grann i alla fall. Men ville man prata med honom fick det vara pa spanska. Men han var trevlig han ocksa.

Vi var jättetrötta allihopa efter en mycket lang dag i Segovia. Vi var tvungna att ta taget vid 16.50, vilket skulle innebära att vi inte skulle vara i Alcalá förrän vid attatiden! Inget vi sag fram emot direkt. Plus att pa ditvägen have vi planerat att i alla fall Jen och Lau skulle komma till min by och festa lite här pa kvällen. Men de skulle vara tvungna att ta bussen vid 21, vilket hade inneburit lite stress för dem, plus att vi som sagt var rätt slutkörda. Sa alla vara planer sprack när vi insag hur sent vi skulle komma hem. Vi hade pratat om vad de skulle behöva ta med sig och bussen och allting, men ingenting blev alltsa som vi ville. Det hela blev än mer jobbigt när vi blev fast i Madrid pa stationen Atocha. Av nagon anledning stannade vart tag (som skulle ga hela vägen till Guadalajara, perfekt för mig och Luc) pa stationen och gick inte vidare. Vi visste inte riktigt vad vi skulle göra, men vi bytte perrong till "Alcalá-perrongen". Det kom ett tag precis när vi kom dit, men det gick till fel ställe. Men efter det sag vi att taget till Alcalá skulle komma om bara 1 minut. Sa lite tur hade vi där. Värre var det för mig och Luc, vi visste inte om vi skulle hinna med vart andra tag fran Alcalá eller om vi skulle behöva vänta en halvtimme pa stationen där. Men som tur var hann vi med det första.

Jag avskyr att köra i mörker, speciellt mycket i Spanien. Hemma gar det okej, för vägarna är bra och allting är bra organiserat. I Spanien känns allting mer rörigt, men jag kom hem i alla fall. Vägen fran tagstationen är inte sa svar. Även om det är lite serpentinvägar runt bergen. Hem kom jag i alla fall, runt halv nio, med världens huvudvärk som jag skrev igar. Jag tittade pa "The ninth gate" med Johnny Depp, men höll pa att somna. Sa direkt när den var slut gick jag och la mig.

Jen och Lau planerade att aka in till Madrid idag och ga pa nagon marknad där. Jag skulle eventuellt följa med, men jag bestämde mig för att göra detta till en slappedag istället. Kände att det kunde var skönt. Sa idag har jag ätit frukost och tittat pa "Cold Mountain" för första gangen. Har velat se den innan, och upptäckte att familjen hade den. Men den var bränd och hade bara spanskt tal med engelsk undertext. Lite irriterande att se Nicole Kidman och company prata spanska, men det gick rätt bra ända. Tur att undertexten fanns dock, annars hade jag nog inte förstatt mycket.

Jag funderar pa att göra mat snart, men är inte ett dugg hungrig. Har ingen aning om när familjen kommer hem heller. Känns lite sadär, de kan rätt som det är bara dyka upp ju. Men jag tror att de kommer runt 6-8-tiden om jag far gissa. Fast jag har som sagt ingen aning. Maste dessutom plugga inför imorgon. Kan bli en hyfsat jobbig lektion annars. Vi skulle ga igenom nagot ganska svart har jag för mig. Sa, det här far räcka för nu. Har jag glömt nagot sa skriv en kommentar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0