Skola

Som jag skrev igår hade jag ett inlägg som ville bli färdigskrivet. Jag påbörjade det i torsdags, men här kommer det nu:

Nu är vi hemma efter barnens skola och jag tänkte försöka uppdatera lite här om jag hinner innan de ropar på mig.

Vi kan börja med vädret. De senaste dagarna (hela veckan) har det regnat och varit grått och trist. Det blåser fruktansvärt och det har till och med åskat. Jättekul.

I skolan är det som sagt mycket som händer. Börjar med det vanliga, tänkte ge er en uppdatering på vad det är för människor i skolan för tillfället:

Grammatiklektion med E:
Jag (mer information behövs knappast)
Yas (samma japan som varit här sedan länge, dock en månad mindre än jag, behöver inte mer info heller)
Lui (italiensk man, 65+, rolig och trevlig, varit här sedan i måndags)
Ton (man, 43, från USA, hans fru gick i skolan innan och jag pratade med henne en del trots att hon gick i klassen under mig, varit här sedan i tisdags)

Konversation och komposition med E:
Jag
Yas
Lui

Följande människor går i Intermedio men är med på våra konversationslektioner:
Ren (1 månad och 11 dagar yngre än mig brasilenare/australienare, som jag umgåtts en hel del med på sistone, och som jag dessutom ska till Sevilla med som jag nämnde tidigare, mer info kommer sen, varit här sedan februari)
Ali (fransk kvinna, ca 45 tror jag, mycket trevlig och rolig, varit här i två veckor om jag minns rätt)
Jan (tysk tjej, i min ålder, trevlig och rolig hon med som varit här samma tid som Ali)
Hee (koreansk kille, ca 21, som är mer frånvarande än närvarande, de två senaste veckorna har han nog bara varit i skolan en dag, men han har varit här sedan innan jul någon gång, och när han väl är i skolan är han trevlig och rolig)

Vi har E i båda lektionerna och min klass heter Avanzado C2 för tillfället. Förra månaden hade vi Mig, och jag och Yas var i princip ensamma hela månaden utom en vecka, skitskönt och jag tror att jag lärde mig jättemycket under den tiden. Det gör ju inte saken sämre att Mig är den bästa läraren på skolan enligt mig. Men E är bra hon också, även om Mig gör lektionerna mer till vad vi själva vill lära oss mer om, utan att för den skull vika av allt för mycket från det som är tänkt i läroplanen. Han är helt enkelt superbra. Synd att vi inte har honom nu, men han åker till Mexico i morgon, så det hade varit svårt att ha honom som lärare på distans därifrån.

Det var vad jag skrivit i torsdags, och här kommer nu dagens tillägg:

Och sen över till DELE:n. Det är som jag skrivit innan en examen, typ TOEFL eller Cambridge-examen, dvs ett prov inom ett språk för utlänningar så att säga. Jag och Yas började för tre veckor sedan med förberedelserna som innebär att vi börjar klockan 8 istället för 9, och har en extra DELE-lektion där på morgonkvisten. Det har medfarit att sömnen blivit lite mindre, men det har gått väldigt bra ändå.

Första veckan var det bara han och jag, något som jag faktiskt trivs bra med eftersom man lär sig mer ju färre man är, men andra veckan fick vi tillskott i form av en annan japansk tjej som heter Mas. Hon är trevlig och det var helt okej att ha med henne på lektionerna. Veckan därefter fick vi först tillskott i form av ännu en japanska som heter Yuk och hon verkade lite flummig men helt okej. På tisdagen samma vecka började Ton, mannen från USA som också är med på grammatiklektionen.

På grund av att vi är så pass många nu, hela fem stycken, går tiden fort och vi hinner inte riktigt med så mycket som vi kanske egentligen borde, vilket är synd. Jag är så van vid att bara ha Yas vid min sida, men nu är vi en hel grupp. Ovanligt.

För övrigt i skolan har vi en Elementalklass också. Det har varit ovanligt att ha klasser i alla tre nivåer, men nu har människorna börjat rulla in på skolan. I Elemental fanns det två holländska hippie-kvinnor. Helt konstiga var de, i alla fall deras klädstil, men de var trevliga ändå. Dock slutade de i fredags, och så även Ali i min konversationsklass. Trist.

I Elemental finns det även en tjej från USA som jag inte vet vad hon heter men som är 28 och ser ut som 16, plus en tjej från Asien någonstans. Desutom tror jag det finns fler elever där också, men eftersom jag inte ser till dem så mycket mer än på rasten, där alla inte medverkar i kafét, så har jag inte så stor koll på dem.

Det här tror jag var allt från skolsidan, och nu ska jag försöka skriva om något annat som hänt också kanske.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0