Spanska språk 2

Sara gav mig en uppföljningsfråga till mitt inlägg om spanska språk, så här kommer ett litet uppföljningsinlägg:

Gallego (galisiska), catalán (katalanska) och castellano (spanska) kommer alla tre från latin, medan vasco eller euskera (baskiska) kommer från INGENSTANS. Det finns hypoteser, men ingen kan säga bestämt varifrån det kommer. Det liknar inget annat språk, och det pratas endast i området som på svenska heter Baskien i norra Spanien.

Alltså, castellano, catalán och gallego liknar varandra hyfsat mycket, medan vasco är totalt skiljt från övriga språk. Det är fortfarande ett mysterium som väntar på en lösning, och hade jag haft tid hade jag kanske velat syssla med det. Och jag har blivit mer och mer sugen på att plugga lingvistik eller liknande, språk och dialekter är verkligen intressanta.

Hur jag vet detta med de spanska språken beror på att vi hade en språklektion till, med de olika dialekterna och hur man ser på människorna från de olika regionerna i Spanien, jätteintressant! Och det var så roligt att vi hade lektionen så snart, för jag hade tänkt fråga min lärare om vi inte kunde prata om det, och så rätt som det var hade vi den lektionen dagen efter. Perfekt. Hoppas att vi kan ha fler sådana lektioner i framtiden. När lektionerna är intressanta spelar det ingen roll att vi bara är två stycken i konversationen.

Kommentarer
Postat av: Sara

Okej intressant!! Jag håller med om att språk och dialekter är intressant och du kanske borde forska i det där var vasco kommer från. Jag kom faktiskt på sen att i Nice pratar man ett annat "språk" "Nicois" som har inflytande från italienskan i och med att dte ligger så nära varandra, så jag antar att det finns mkt dialekter som nästan kan räknas som egna språk som man inte känner till så noga. Skånska bör nog räknas till ett eget språk haha :P

2008-02-23 @ 17:49:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0