Spanska språk

För att svara på Saras fråga om spanska och katalanska kommer här nu ett språkinlägg:

Spanska, eller castellano, skiljer sig betydligt från catalán, katalanska. Det är två helt skilda språk, och man kan kanske jämföra dem med svenska och danska. De flesta spanjorer som bara pratar castellano förstår kanske hälften av catalán, så mycket skiljer det sig. Jag som kan flera språk, och om jag får säga det själv, har hyfsat språköra, förstod ganska bra av katalanskan när jag var i Valencia. Ett exempel där jag hade fördel är ordet för Blå. På castellano, eller "vanlig" spanska, heter det Azul, medan det på catalán heter Blau (inte hundra procent säker på om det är rätt stavning). Blau heter det ju även på tyska, och liknar Blue på engelska. Kan man inte engelska till att börja med, ja, då är det svårt för en spanjor att förstå Blau. Så det är verkligen sant att kan man flera språk har man lättare för att lära sig ett nytt.

I Spanien finns det dessutom två andra språk, och alla fyra är officiella sådana. De två andra heter baskiska (vasco eller euskera på spanska) och galiciska (gallego på spanska). Alla fyra språk används i till exempel många bankomater, men det är bara castellano som pratas i hela landet. De tre övriga pratas bara i sina egna regioner (där man alltså även pratar castellano).

Hur olika eller lika gallego och euskera är castellano vet jag inte, eftersom jag aldrig hört de talas. Men jag tror att båda två skiljer sig mycket mer än vad castellano och catalán gör. Jag är relativt säker på detta, även om det är en säkerhet som jag inte litar på helt, haha.

Några fler tvivel om språken i Spanien? I morgon ska vi ha lektion i Latinamerikansk spanska, vilket ska bli mycket intressant, som jag redan sagt. Mamma Pat har gett mig massvis med ord som skiljer sig och förhoppningsvis får jag ett mail med mer information ikväll. Trots att det är samma språk skiljer det sig nämligen en hel del, så nu längtar jag till skolan i morgon.

Kommentarer
Postat av: BÄSTISSara

Mohaha :P

Jo det är ganska konstigt ändå att de har såå många olika språk i spanien, visst i österrike pratar man både tyska och franska tex, men det är ju vanliga språk haha :P Vet du hur dte kommer sig att det är så många språk? Kolonisering? Var härstammar språken från liksom? Shit vilken uppgift jag gav dig nu va haha :P Men det med språk är ganska intressant!

2008-02-20 @ 20:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0