Veckoplanering

Mamma Pat sa att jag jobbar inte som au pair, nu jobbar jag som mamma, och till viss del stämmer det väl. Nu är det jag som måste planera måltiderna, göra inköp och allting. Detta eftersom Mamma Alv fortfarande är kvar i Valencia, och stannar antagligen hela veckan ut eller längre om det behövs. Än så länge har det ju visserligen gått bra, och jag har en matsedel för den här veckan. Värre blir det när maten i kylskåpet tar slut, och jag måste göra helt ny och egen mat till hela familjen. Till mig själv är det ju inga problem, men värre är det med övriga. Mamma Alv har en "purémaskin" som hade varit lämplig att veta hur den fungerar, men hon har fortfarande inte visat mig det. Så, det är bara att länsa kyl och frys på vad som finns och vad jag kan använda mig av, tills hon kommer tillbaka. Alternativt att Farmor Alv hjälper till också. Även om jag helst vill klara mig själv så långt det går.

Dock är en helg i Madrid med Farföräldrarna Alv att föredra, med den lilla detaljen att jag håller mig kvar här i huset och får pusta ut lite grann från allt ansvar. Ikväll blev middagen förresten spaghetti och köttfärssås (som Mamma Alv hade i frysen och som jag redan visste om att den fanns), och till mig blev det samma sak, men jag gjorde min älskade quornfärs istället. Det var länge sen jag åt det nu, och gud vad gott det är. DET kan jag minsann göra!

Jag kan förresten skriva matsedeln här, och har någon några bra idéer eller så är det bara att lämna dem som en kommentar.

Måndag: Carne a la plancha con tomate (Stekt kött med tomat)
Tisdag: Espaguetis bolognese (eller vad man nu ska kalla det) (Spaghetti och köttfärssås)
Onsdag: Pallea (Paella, haha)
Torsdag: Pizza (Pizza, haha igen)
Fredag: Puré y jamón de york (Puré och skinka)

Vad lördagen blir är ännu ett mysterium, men jag tror att jag hittade en massa burkar med buljong (jag tänker ALLTID först på spanska: caldo och därefter engelska: stock innan jag kommer på det svenska ordet, ALLTID!) som jag kan göra fideos, förlåt, jag menar nudlar tillsammans med. Jag kan även skjuta upp pizzan och göra nudelsoppan tidigare, vet inte riktigt vad som är lämligast. Pizza känns som en sista utväg, eftersom det är så enkelt och smidigt.

Sedan, en väldigt mycket sista utväg är att jag köper någon typ av köttfärs och gör köttbullar av det hela, eftersom jag faktiskt tror att jag kan göra det, även om jag nog aldrig gjort några egna. Men jag undviker helst att hantera kött med mina bara händer, känns så äckligt och frånstötande för en stackars vegetarian som jag.

Ett annat alternativ är att göra en tortilla någon dag, eftersom jag faktiskt lyckats göra alla mina tortillor någorlunda bra, och senaste gången (den enda jag gjort det här så att familjen fått smaka den) gav Mamma Alv mig ett extra råd för att få den mer perfekt. Så, det skulle kunna fungera också.

Så, vid närmare eftertanke klara vi nog oss en vecka utan problem. Men stackars Mamma Alv när hon kommer tillbaka och det inte finns någonting kvar i frysen, vad ska vi göra då? Därför känns det inte jättebra att länsa den på allt som finns, utan försöka göra något eget. Men barnen är så kräsna så det är alltid en utmaning att få dem att uppskatta något nytt. Eller ens få i dem något de ätit innan, för den delen.


Nu över till något helt annat, eller nej, jag tror jag gör ett nytt inlägg till det istället. Det passar bättre. Så, snart kommer det förhoppningsvis ett nytt inlägg här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0