Avsked till bloggen

Jag tänkte sammanfatta allt lite snabbt här, om det nu är möjligt.

Efter mina två besök i Spanien kan jag säga några saker om landet:

1. Jag ÄLSKAR Andalusien! Jag var i Sevilla två gånger, jag har varit i Córdoba och Málaga, samt på 9 olika platser i Cádiz (inklusive Gibraltar). Även om Madrid och runt om kring är trevligt så föredrar jag södra Spanien, kanske för att jag gillar palmerna och stranden där. Skulle inte alls ha något emot att ha ett hus på spanska sydkusten. (Jag har ju dessutom varit i Valencia på östkusten, men de södra delarna är ändå trevligare enligt mig.)

2. Jag har egentligen inte lärt känna så många spanjorer som jag trodde att jag skulle, inte i min egen ålder i alla fall, men de jag lärt känna har varit öppna och trevliga. Jag har i alla fall fått flera vänner över hela världen som jag hoppas kunna hålla kontakten med lääänge. Dessutom har ju min spanska utvecklats rejält. Efter 10 månader i Spanien och jag pratar i princip flytande (och jag försöker hålla i det genom kontakten med mina kompisar och genom att lyssna på spansk radio här hemma).

3. Jag fullkomligt avgudar det spanska klädmärket Stradivarius! Upptäckte det första gången på Teneriffa för ett par år sedan, och min kärlek har bara vuxit. Dessutom ökats med märken som Pimkie (även om jag faktiskt tror att de är franska) och Mala Mujer.

4. Trots att jag varit vegetarian i två områden som präglas av kött (Madrid) och fisk (Andalusien) har det gått bra att få i sig ordentlig mat. Jag älskar Tortilla de patatas och har lärt mig uppskatta en mängd grönsaker och matvaror som inte används alls på samma sätt i Sverige (tex aubergine som jag ätit flera gånger i Spanien men i princip aldrig i Sverige, och linser som används flitigt i det spanska köket).

5. Det spanska nattlivet bankar ner det svenska i golvet så det smäller om det. Man går inte ut förrän tidigast efter 12, men folket börjar inte komma förrän vid 2-tiden, och sedan håller man på till 6 på morgonen. Att de spanska killarna dessutom dansar ungefär fem miljoner gånger bättre än de svenska gör inte saken sämre. Ett annat plus är att på de inte så flashiga (men fortfarande väldigt bra) ställena är det gratis inträde, och även på de mer flashiga är garderoben gratis. Tänk om det vore så här hemma!



Det finns så klart mycket mer att ta upp, men det gör jag inte. Jag ångrar inte en sekund att jag gjorde den här resan, jag har fått ut så mycket av det och skulle råda alla som vill att ta chansen och faktiskt åka iväg. Just nu står jag lite i ett vägskäl, där jag inte vet exakt vad jag ska göra med framtiden. Det blir antagligen en resa till Australien, men dock inte som au pair. Jag kommer starta upp en ny blogg så småningom och kommer länka till den när det väl händer.

Jag vill tacka alla som följt med mig på den här resan, och om någon har frågor om hur det fungerar att vara au pair i Spanien står jag gärna till tjänst. Bara för att jag inte skriver i bloggen längre betyder det inte att jag ska gå och dra ett täcke över det gångna året, snarare tvärt om. Jag delar gärna med mig av erfarenheter och tips till alla som vill.

Än en gång, tack, och på återseende!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej! Jag hittade din blogg när jag sökte efter au-pair jobb i spanien och tycker din resa verkar ha varit jättehäftig. Jag är själv sugen på att jobba som au-pair i spaninen men vet inte riktigt vart det är bäst att vända sig? finns det andra svenskar på plast att umgås med? hur är fritiden? jag undrar över allt möjligt helt enkelt =P jag hade varit jätte tacksam för lite tips om du har tid att maila några?

Hälsningar Johanna

2009-03-09 @ 22:01:31
Postat av: Malin

Hej! Jag vill verkligen åka till Spanien och jobba som au pair. Det verkar som att du kom till en topppenfamilj och jag undrar därför hur du gick till väga. Fick du hjälp av någon organisation eller kom du i kontakt med familjen på annat sätt? /Malin

2010-04-26 @ 21:13:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0