Vics medeltidsmarknad

God eftermiddag gott folk!

Nu är jag redo för en liten sammanfattning av gårdagen.

Det var inte tänkt att jag skulle göra något speciellt under söndagen, men så skrev en av de katalanska tjejerna (vi kan kalla henne Nina) till mig på ansiktsboken och undrade om jag ville följa med dem till Vic och medeltidsmarknaden.

Familjen var ju där i lördags när jag var hemma och sjuk, och eftersom jag mådde betydligt bättre och inte hade några andra planer tackade jag ja, så efter att ha ätit supersen lunch (efter kl. 15) blev jag upphämtad och skjutsad hem till Nina. Därefter åkte vi (jag, Nina och fyra killar) till Vic.

Det var trevligt och mysigt, och marknaden var gigantisk. Sträckte sig på massa gator i hela stan, och man kunde rida båda hästar och åsnor och kameler (fast kamelerna såg vi inte till).

Efter att ha träffat på en annan av tjejerna i det här gänget bestämde vi oss för att äta middag tillsammans, så det inhandlades bröd och korv (botifarra) och vi åkte åter hem till Nina. När vi väl satt oss vid bordet för att äta (jag åt förutom bröd även en omelett och sallad), hade klockan hunnit bli 23! Snacka om sen middag, fast i den spanska världen är det som bekant inte så ovanligt.

Det är trevligt att umgås med de här människorna, men samtidigt känner jag mig lite malplacerad. Detta eftersom de enbart pratar katalanska sinsemellan, och det är svårt att bidra till en konversation som man bara förstår ytterst lite av. Men jag ser det som ett tillfälle att lära mig katalanska snabbare, eftersom jag vill förstå och kunna delta som vem som helst. En dag ska jag minsann också prata flytande katalanska! Så tillbaka till pluggeriet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0